کد خبر: 6937
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
خوردن میوه

مصرف میوه و سبزیجات برای حفظ سلامتی بدن لازم و ضروری است و به همین دلیل نیز مصرف آن‌ها باید به طور روزانه و منظم باشد تا از بروز پیری زودهنگام جلوگیری کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار را کاهش دهد.

سازمان جهانی بهداشت تأکید بیشتری روی افزایش مصرف میوه و سبزیجات داشته و اعلام کرده است که این مواد غذایی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند. میانه شما با میوه و سبزیجات چگونه است؟ آیا اطرافیانتان شما را یک فرد میوه‌خور می‌شناسند و یا اینکه بیشتر اهل کیک و شیرینی هستید و با میوه کاری ندارید.

اگر جزو دسته اول هستید که مشکلی نیست و به کار خود ادامه دهید. اما اگر جزو دسته دوم هستید بهتر است توجه بیشتری به توصیه‌های این سازمان داشته باشید. سازمان جهانی بهداشت تلاش دارد به مردم جهان بیاموزد که تغذیه خوب باید حاوی موادی باشد که بدن را در سلامت نگه می‌دارند. در این مطلب خواهیم گفت نظر این سازمان در خصوص نیاز به خوردن میوه و سبزیجات چیست! یادتان باشد که مصرف سبزیجات بخشی از عادت‌های خوب غذایی است که برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها مفید هستند.
 

بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، فقط با افزایش مصرف میوه و سبزیجات می‌توان از مرگ ۱.۷ میلیون نفر در سرتاسر جهان جلوگیری کرد. این سازمان تأکید می‌کند که مصرف روزانه حدود ۴۰۰ گرم از این مواد غذایی می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی کمک زیادی بکند.

در همین راستا باید گفت که مصرف ناکافی و اندک میوه و سبزیجات عامل بروز حدود ۱۹ درصد از سرطان‌های معدی رودی، ۳۱ درصد بیماری‌های قلبی و ۱۱ درصد سکته‌های مغزی در جهان شناخته شده است. البته این آمار و ارقام نتیجه تحقیقاتی است که در International Journal of Epidemiology به چاپ رسیده است.

علاوه براین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف سبزیجات باعث کاهش قابل توجه خطر بروز سکته و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف این مواد غذایی مفید را برای حفظ سلامتی خود افزایش دهید. یادتان باشد که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و این مسئله وجه تمایز آن‌ها از مواد غذایی دیگر است. نتایج پژوهشی که در Current Aging Sciences به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این ترکیبات باعث کاهش روند پیری و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های سخت دوران سالمندی می‌شوند. علاوه براین مصرف این مواد غذایی به کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. عکس این مسئله نیز صادق است. بدین معنی که عدم مصرف کافی آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهد.

آیا مصرف میوه و سبزیجات تبدیل به مد شده است؟
واقعیت این است که در سال‌های اخیر، تعداد افرادی که به مصرف بیشترِ میوه و سبزیجات روی آورده‌اند افزایش یافته و این عادت چیزی فراتر از یک مد یا سبک تغذیه‌ای مدرن است. امروزه تعداد افرادی که به گیاهخواری گرایش پیدا می‌کنند رو به افزایش است. برخی از این موارد به دلیل پیروی از مد است و برخی دیگر به دلیل احترام به حیوانات یا دلایل مذهبی و غیره. اما مهم این است که روش رسیدن به زندگی سالم را بهتر و بیشتر بشناسیم. اینکه رو آوردن به مصرف میوه و سبزیجات یا گیاهخواری مد باشد یا نه مهم نیست. مهم این است که این مواد غذایی به حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها کمک می‌کنند. مصرف این مواد غذایی به همراه سایر مواد غذایی مفید بخشی از تغذیه متعادل و سالم محسوب می‌شود که مواد مغذی مورد نیاز را به بدن می‌رساند و شما را سالم‌تر نگه می‌دارد. مصرف میوه و سبزیجات برای حفظ سلامتی بدن لازم و ضروری است و به همین دلیل نیز مصرف آن‌ها باید به طور روزانه و منظم باشد تا از بروز پیری زودهنگام جلوگیری کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار را کاهش دهد.

میوه و سبزیجات همیشه و همه جا
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:
روزانه حداقل ۴۰۰ گرم یا ۵ واحد میوه و سبزیجات میل کنید.
در کنار وعده‌های غذایی‌تان سبزیجات مصرف کنید.
با میوه‌ها و سبزیجات میان وعده‌های متنوع تهیه و میل کنید.
میوه‌ها و سبزیجات فصل را در اولویت قرار دهید.

تنوع را رعایت کنید
مسئله مهم این است که شما میوه میل کنید و محدودیتی برای میزان حداکثری آن نیز وجود ندارد. با این حال مصرف میوه‌های فصل متنوع در اولویت است، چون تازه‌تر بوده و با قیمت مناسبی در دسترس افراد قرار می‌گیرند.
اگر می‌خواهید بدانید که از نظر سازمان جهانی بهداشت هر واحد یا سهم غذایی میوه و سبزیجات چقدر است باید بگوییم که ۱۴۰ تا ۱۵۰ گرم سبزیجات خام و شسته شده یک واحد یا سهم غذایی محسوب می‌شود. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که روزانه ۲ واحد سبزیجات مصرف شود.
در خصوص میوه‌ها نیز هر واحد ۱۴۰ تا ۱۵۰ گرم خام و شسته شده تخمین زده شده است و از نظر این سازمان مصرف ایده آل میوه روزانه ۳ واحد می‌باشد.
مسئله‌ای که باید در نظر بگیرید تنوع انتخاب این مواد غذایی است. یادتان باشد اگر هر نوع میوه و سبزیجاتی باب میلتان نیست نیازی نیست خودتان را مجبور به خوردن آن بکنید. کافی است از میوه‌های مورد علاقه خود آن‌هم در طول روز استفاده کنید.

به طور مرتب میوه میل کنید
اگر طعم میوه یا سبزیجاتی را دوست ندارید آن را با انواع دیگر ترکیب کرده و به تدریج وارد رژیم غذایی‌تان کنید. دستورهای غذایی متنوعی وجود دارند که بر طبق آن‌ها بافت و طعم سبزیجات کاملاً عوض می‌شود. این دستورها برای افرادی که عادت به مصرف هر یک از سبزیجات ندارند بسیار کارآمد است.
در نهایت اینکه اگر تصور می‌کنید نیاز به کمک دارید حتماً از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا در صورت نیاز تغییرات اساسی در برنامه غذایی‌تان بدهد و یا شیوه تغذیه‌ای سالم‌تری را در اختیارتان قرار دهد.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =