کد خبر: 6528
سرویس: درمان
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
دومین جلسه گردهمایی برخط روسای کانون ها با موضوع درمان

مسائل مربوط به حوزه درمان بازنشستگان صنعت نفت با مشارکت مسئولان صندوق‌ها و جمعی از مدیران کانون‌های بازنشستگان در نشست برخط روز سه شنبه (۱۹ آذرماه) بررسی شد. 

دومین نشست ویدیو کنفرانسی مسئولان صندوق بازنشستگی صنعت نفت با روسای کانونی بازنشستگی روز سه شنبه (۱۹ آذرماه) با حضور مسئولان ۶ کانون برگزار شد.  

بر این اساس، دومین نشست به بررسی مسائل بهداشت و درمان بازنشستگان و بازماندگان اختصاص یافت. مسائل درمان با گزارش های میدانی روسای کانون های حاضر در ابعاد ملی و منطقه ای تشریح شد. سپس با مشارکت اعضای هیات رئیس و رئیس صندوق به شکل جدی در ابعاد مختلف بحث و بررسی شد. موضوعاتی مانند بیمه فرزندان ذکور، مراکز طرف قرارداد، زمان بازپرداخت هزینه، داروی خارجی و مکمل داروی، تعرفه و کمک هزینه ها، فرانشیز و همراه و اسکان بیمار، مساعدت به بیماران کرونای و واکسن آنفولانزا و کرونا بررسی شد. 

درباره بیمه فرزندان
درباره بیمه فرزندان ذکور تشریح شد که طبق مجموعه مقررات، باید سهم کارفرما و کارمند از سرانه بیمه، از سوی تدوین مقررات مشخص شود. هر زمان اداره تدوین مقررات سهم کارفرما و کارمند و فرایند را مشخص و ابلاغ کند، صندوق نیز آن را انجام می دهد. در این زمینه صندوق تصمیم گیرنده نیست و تابع مجموعه مقررات است زیرا هزینه های درمان به عهده کارفرماست. 

مراکز طرف قرارداد
در خصوص مراکز طرف قرارداد نیز با وجود اینکه طبق مجموعه مقررات صندوق مکلف به عقد قرارداد با مراکز درمانی نیست اما برای اینکه بازنشستگان ارجمند در هنگام مراجعه به جز فرانشیز ۱۰ درصدی، مبلغی ارائه نکند اقدام به عقد قرارداد کرده است. زیرا طبق مجموعه مقررات، صندوق مکلف به پرداخت هزینه های درمان آزاد است. با این وجود، صندوق تعداد مراکز طرف قرارداد را از سال ۹۲ که حدود ۱۲۶ مرکز در کشور بوده به بیش از یک هزار مرکز توسعه داده است و این روند نیز ادامه می یابد. در همین زمینه کانون ها و بازنشستگان در سراسر کشور می توانند در معرفی مرکز درمانی برای عقد قرارداد مشارکت کنند، اگر تعرفه های قانونی را مطالبه و خدمات با کیفیت ارائه کنند صندوق برای عقد قرارداد هر چه بیشتر استقبال می کند.

کمک هزینه ها 
کمک هزینه ها از سوی اداره تدوین مقررات نفت ابلاغ می شود. صندوق در حوزه کمک هزینه ها طبق مقررات بیان شده در حال ارائه خدمات است. با این  وجود، پیشنهاد برای برای اصلاح یا بهبود مبالغ کمک هزینه ها به اداره تدوین مقررات ارسال شده است. از این رو می بایستی معاونت منابع انسانی و تدوین مقررات، نسبت به بازنگری آنها اقدام نمایند. 

زمان پرداخت هزینه
درباره زمان پرداخت هزینه ها تصریح شد در حالت معمولی میانگین بازپرداخت نسخ تا ۲۰ روز زمان می برد که به نسبت سایر بیمه های مکمل طبیعی است اما در شرایط کرونا، چون بیشترین دچار بیماری در کارمندان بخش درمان صندوق بوده است این زمان افزایش یافته است. از این رو، صندوق ها با توجه به گزارش های دریافتی معاونت درمان و همچنین و سخنان روسای کانون ها در نشست ویدیوکنفرانس نخست، به شکل فوری اقدام به تهیه سازوکاری تحت محیط اپلیکیشن کرده است که متخصصانی از دانشگاه شریف در حال اجرایی این آپلیکیشن هستند به امید خدا تا آخر سال این امکان در کنار موارد حاضر نیز مهیا خواهد شد تا ارائه نسخ، سندرسی، بازپرداخت با سرعت بسیار بالاتری انجام شود و حتی در این طرح الکترونیکی بازنشستگان و بازماندگان به طور پیامکی از مراحل انجام کار مطلع خواهند شد به گونه ای که دیگر نیازمند پیگیری مستقیم نخواهند بود. این نرم افزار تحول بسیار خوبی در عقد قرارداد با داروخانه ها را رقم خواهد زد و مدت زمان بازپرداخت را کاهش می دهد. 

فرانشیز
درباره فرانشیز نیز همه روسای حاضر در نشست، نسبت به کاهش یا حذف آن تاکید کردند که اعلام شد طبق مجموعه مقررات صنعت نفت و مصوبه هیات رئیسه، دریافت فرانشیز انجام می شود اما صندوق چنانچه اصلاح در مقررات انجام شود طبق آن اقدام می کند چون کارفرما می بایست هزینه های درمانی را پرداخت کند. ضمن آنکه درمان در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و بیمارستان های دولتی مانند گذشته برای بازنشستگان و شاغلان بدون پرداخت فرانشیز هست و خواهد بود. ضمن آنکه برای دارو نیز هیچگونه فرانشیزی محاسبه نمی شود. به طور مثال، در مورد پرداخت هزینه های کرونا، به تازگی شاغلان مانند بازنشستگان شده اند و همچنین بازنشستگان برای بیماریهای خاص و سرطان در مراکز طرف قرارداد که باید ۱۰ درصد فرانشیز بدهند هیچگونه هزینه ای از جمله فرانشیز را پرداخت نم یکنند. با این وجود طبق مباحث شکل گرفته در این نشست، موضوع فرانشیز به خصوص در مناطق محروم نیازمند بررسی است. صندوق بررسی های لازم را خواهد کرد و پیشنهادهای خود را جهت تصریح قوانین نیز ارائه خواهد کرد. صندوق موضوع درمان را مانند پرداخت مستمری و معیشت، رکن خدمات می داند. ضمن آنکه هیچگونه بحثی از درخصوص واگذاری سازمان بهداشت و درمان وجود ندارد.  

داروهای خارجی و مکمل های تقویتی
در زمینه داروهای خارجی و مکمل های تقویتی نیز گفته شد بازپرداخت هزینه های دارو صرفا بر اساس فارماکوپه سازمان است که بر اساس دستور پزشک معالج که از محل مجاز تهیه شده باشد امکان پذیر است. بسیاری از موارد تجویز مکمل ها، پایه علمی ندارد. 

اسکان همراه بیمار
درباره همراه بیمار و اعزام آن نیز تصریح شد طبق مجموعه مقررات در صورت اینکه کارمندان و خانواده و بازماندگان واجد شرایط انها برای درمان مستلزم مسافرت باشد و اعزام شوند هزینه های از قبیل رفت و آمد و اقامت قابل پرداخت نیست. با این وجود، صندوق برای کمک به این گروه از افراد وام مددکاری اختصاص می دهد اما خود معتقد است مبلغ وام مذکور برای این مورد کافی نیست. با این حال به عنوان یکی از محورهای مورد تاکید و جدی این نشست، موضوع را جهت تصریح در قوانین از وزارت خانه پیگیری خواهد کرد تا چنانچه بستر قانونی آن فراهم شود اقدام لازم روی دهد. 

در باره واکسن آنفولانزا نیز که مورد اشاره همه روسای کانون حاضر در نشست بود نیز تصریح شد امسال برخلاف سالهای گذشته، واکسن به صورت عمومی توزیع نشد و این سیاست نظام سلامت کشور بوده است. این در حالی است که صندوق مکاتبههای لازم و پیگیریهای جدی را از سازمان و مراجع ذیصلاح انجام داد اما الگوی توزیع این واکسن صرفا از سوی وزارت بهداشت تعیین شد. و صندوقها و سازمان بهداشت و درمان صنعت همه تلاش خود را کردهاند. 

درباره واکسن کرونا نیز این موضوع به طور رسمی از طرف مراجع ذیصلاح به طور خاص وزارت بهداشت و درمان اعلام نشده است. بنابراین، هر موقع واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شود صندوق ها نیز طبق سیاست های نظام سلامت کشور و صنعت نفت اقدام می کند. 

در دومین نشست مجازی، اعضای هیات رئیسه و رئیس صندوق، معاون درمان و روسای کانون های مشهد، ماهشهر، بندرعباس، همدان، مازندران و کرمان مشارکت داشتند. 

سومین نشست هفته آینده و روز سه شنبه با موضوع وام ها برگزار خواهد شد. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =