کد خبر: 5966
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
دیابت

مبتلایان به دیابت باید بدانند که انجام تست‌های روتین پزشکی یک گام اساسی برای مبارزه با عوارض غیر قابل جبران این بیماری است.

بخش مهمی از مدیریت بیماری دیابت، انجام آزمایش‌های معمول و معاینات پزشکی است که مهمترین آنها از این قرار است:

آزمون A1C: دیابتی‌ها باید این آزمون را دو بار در سال انجام دهند و این توصیه انجمن دیابت آمریکا است. این آزمایش به شما و پزشک معالجتان نشان می‌دهد که برنامه درمان و کنترل دیابت شما تا چه حد موفقیت آمیز بوده است. مزیت دیگر آزمایش هموگلوبین A1C این است که می‌تواند مشکلاتی مانند قند خون بالای بعد از غذا و یا در طول شب را که گاهی اوقات توسط اندازه‌گیری با گلوکومتر تشخیص داده نمی‌شود به خوبی شناسایی کند.

کنترل فشار خون: یک فرد دیابتی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا است و همین روند خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را نیز افزایش می‌دهد. بیش از 60 درصد افراد مبتلا به دیابت از فشار خون بالا رنج می‌برند. اندازه‌گیری فشار خون در دیابتی‌ها توسط خود بیمار یا متخصص مراقبت‌های اولیه ضروری است.

آزمایش کلسترول: از آنجا که دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، انجام آزمایش خون سالانه برای بررسی وضعیت کلسترول خون را انجام دهند. نکته مهم آن است که میزان چربی خون طبیعی در دیابتی‌ها نسبت به افراد غیر دیابتی، خیلی کمتر است، مثلا میزان ال دی ال یا کلسترول بد خون افراد دیابتی باید کمتر از 100 و کلسترول تام خون باید کمتر از 160 باشد، در حالی که برای فرد غیردیابتی، میزان طبیعی ال دی ال کمتر از 130 و کلسترول تام کمتر از 200 است.

آزمون‌های پا: نیمی از افراد مبتلا به دیابت دچار عفونت در پا، زخم پای دیابتی و در نهایت قطع عضو می‌شوند. در هر کدام از نوبت‌های پزشکی، پای بیمار مبتلا به دیابت باید از نظر ابتلا به زخم، عفونت، پینه و از دست دادن حس مورد معاینه قرار گیرد.

معاینه چشم: رتینوپاتی دیابتی از علل شایع کاهش دید و کوری (25 درصد موارد کوری در کشورهای غربی) است. کسانی که دیابت درمان نشده دارند 25 برابر شانس بیشتری برای کوری نسبت به افراد عادی دارند. وجود و شدت رتینوپاتی دیابتی بیشتر با سن بیمار در هنگام تشخیص و طول مدت دیابت ارتباط دارد تا شدت بیماری و کنترل قند خون. ظرف 20 سال پس از شروع بیماری در 100درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 80 - 60 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 رتینوپاتی پدید می‌آید. معاینات سالانه چشم برای بررسی آسیب‌های عروق خونی این عضو بدن و بررسی علائم اولیه گلوکوم، آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی ضروری است.

تست کلیه: حدود 30 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و 10 تا 40 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در صورت عدم کنترل قند خون، دچار نارسایی کلیه خواهند شد. دیابت به عروق خونی کوچک آسیب می‌زند و وقتی عروق خونی کلیه‌ها آسیب می‌بیند، کلیه‌ها دیگر نمی‌توانند خون را به خوبی تصفیه کنند. در نتیجه بیش از آنچه که باید، آب و نمک در بدن جمع شده و باعث افزایش وزن و تورم قوزک پا می‌شود. حتی ممکن است پروتئین در ادرار ظاهر شود. آزمون میکروآلبومین برای غربالگری اختلال کلیوی احتمالی یا برای آسیب اولیه به کلیه ها در افراد دارای دیابت؛ پس از تشخیص دیابت یا فشار خون بالا به طور سالانه درخواست می‌شود.

معاینات دندان پزشکی: بیماری‌های لثه از عوارض کمتر شناخته شده دیابت است و زمانی که جدی گرفته نشود، منجر به عفونت و سایر مشکلات بهداشتی دهان و دندان می‌گردد. دندان پزشکان اصولا، انجام معاینات دندان پزشکی را هر شش ماه یکبار به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند. دندانپزشک با معاینه دهان شما، علائم هشدار دهنده مرتبط با دیابت را تشخیص می‌دهد و شما را برای ارزیابی پزشکی‌ به درمانگر مربوطه ارجاع می‌دهد.

بیماری‌های دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت از این قرارند: بیماری لثه، پوسیدگی دندانی، خشکی دهان که از نظر بالینی زروستومیا نام دارد، عفونت‌های قارچی، ضایعات دهانی، اختلال در حس چشایی، عفونت و تاخیر در بهبود.

منبع: everydayhealth

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =