کد خبر: 6663
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
آلودگی

از آلودگی هوا به عنوان یک پدیده خطرناک جهانی و معضلی در کشورهای در حال توسعه یاد می شود. با آلوده بودن هوا، تنفس انسان حاوی مواد زائد و آلوده خواهد شد و  ریه‌ها یعنی تنها منابع اکسیژن رسانی به بدن در معرض خطر انواع مواد آلاینده‌ قرار می‌گیرند.

نفس کشیدن دائمی نیاز انسان است و براساس آنچه اعلام شده هر فرد روزانه بطور متوسط ۳۰۰۰ گالن هوا را تنفس می‌کند. این یعنی مقدار زیادی هوا روزانه از ریه وارد شده و خارج می شود.

با آلوده بودن هوا، تنفس انسان حاوی مواد زائد و آلوده خواهد شد و  ریه‌ها یعنی تنها منابع اکسیژن رسانی به بدن در معرض خطر انواع مواد آلاینده‌ قرار می‌گیرند. افزایش غلظت آلودگی هوا تبعات منفی در سلامت انسان دارد و از جمله راه های پیشگیری از تاثیر منفی آلودگی هوا، برخورداری از تغذیه و برنامه مناسب غذایی است. تحقیقات نشان داده است تعدادی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند به لوله‌های تنفسی کمک کرده و آنها را پاک کنند.

در همین رابطه کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه  اظهار کرد: هر ساله با  سرد شدن و پایداری هوا با پدیده آلودگی هوا روبرو هستیم که تبعات منفی برای سلامت انسان دارد. آلودگی هوا معمولا ناشی از تجمع مواد شیمیایی ناشی از دود اگزوز ماشین‌ها، گازهای ناشی از احتراق وسایل گرمایشی و کارخانجات، گرد و غبار و ... است که اغلب حاوی انواع مواد شیمیایی و فلزات سنگین بوده و می‌تواند بر زندگی افراد جامعه تاثیر مخرب داشته باشد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال سرب موجود در دود اگزوز وسایل نقلیه، کارخانجات و دود سیگار می‌تواند مشکلاتی نظیر سردرد، خستگی، افسردگی، بی خوابی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان و بیماری قلبی عروقی را پدید آورد. هچنین مواد شیمیایی موجود در آلودگی هوا احتمال ابتلا به آب مروارید، آلرژی و تحلیل عصبی نظیر ام اس، پارکینسون را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: از آنجا که مواجهه ناخواسته با مواد شیمیایی در شرایط آلودگی هوا اجتناب ناپذیر است، رعایت توصیه‌های غذایی برای سم زدایی و دفع سموم وارد شده به بدن مؤثر است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E به کاهش اثرات زیانبار سرب و جیوه کمک می‌کند، گفت: مهمترین منابع غذایی این ویتامین، تخم آفتابگردان، روغن آفتابگردان، جوانه گندم، بادام،  میگو و گندم است. سلنیوم یکی دیگر از مواد مغذی است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در  دفع سموم از بدن مؤثر است. از منابع غذایی حاوی سلنیوم؛ ماهی، جگر، دانه سویا، تخم پرندگان و نان گندم کامل را می‌توان نام برد. ویتامین C دفع فلزات سنگین از بدن را افزایش می‌دهد و بدن را در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو حافظت می‌کند. بهترین منابع غذایی ویتامین C سبزیجات تازه، گوجه فرنگی، فلفل، کلم پیچ و کلم بروکلی و میوه‌ها مانند انواع مرکبات است.

ایسنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =