کد خبر: 6658
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
سالمندان

برای حفظ سلامت روان و مقابله با استرس در دوران سالمندی به نکات و راهکارهای زیر توجه نمایید.

۱– اثر کاهش استرس (دلهره و نگرانی) بر سلامت روان سالمندی

استرس تاثیرات مختلفی بر کارکردهای جسمی، ‌افزایش فشار خون کارکرد سیستم عصبی، تفکر، ‌خلق، تمرکز و حافظه دارد. مواد شیمیایی که بدن در هنگام استرس تولید می کند باعث اثرات منفی در مغز می شود در نتیجه تمرکز، ‌یادگیری و عملکرد حافظه را در سنین بالا دچار اشکال می کند ...برای مقابله با استرس و حفظ سلامت روان سالمندی ابتدا بایستی منابع ایجاد کننده آن را پیدا کرد. برای مثال ماندن در ترافیک در ساعات شلوغ خیابانها می تواند باعث استرس شود. پس با تنظیم زمان رفت و آمدها و یا تغییر مسیر می توان با آن مقابله کرد. اگر نگهداری اجباری نوه ها باعث خستگی و استرس است می توان با طرح موضوع در جستجوی راه حل برآمد. کارهایی مثل قدم زدن، ‌ بازیهای ورزشی و سرگرمی های مناسب و به کار بردن روشهای آرام سازی (مدیتیشن و یوگا) رفتن چند روزه به تعطیلات می تواند به کاهش استرس کمک کند.

۲ – محافظت از مغز و جلوگیری از صدمات‌ آن

زمین خوردن شایع ترین صدمات مغزی در سالمندی است. این صدمات می تواند به افت توانایی های مغزی منجر شود. پس باید از مغز، ‌این ارگان با ارزش به نحو مناسبی محافظت کرد. برای جلوگیری از زمین خوردن موانع مسیر راه رفتن سالمندان و جاهایی که احتمال لیز خوردن وجود دارد بایستی اصلاح شود و همیشه در خانه نور کافی وجود داشته باشد. اگر شخص هنگام ایستادن یا راه رفتن احساس عدم تعادل دارد با پزشک معالج صحبت کنید.

۳ – روابط اجتماعی را حفظ کنید

حمایتی که از روابط اجتماعی با دوستان، ‌خانواده، ‌بستگان و همکاران ایجاد می شود به حفظ سلامت روان سالمندی کمک می کند. مطالعات نشان داده است در کسانی که با اعضای خانواده، ‌خویشاوندان و همچنین گروههای اجتماعی ارتباط خوبی دارند علائم آلزایمر دیرتر از کسانی که گوشه گیر و کم ارتباط هستند تظاهر می کند بنابراین توصیه می شود که سالمندان این ارتباطات را حفظ کنند. فعالیت های داوطلبانه اجتماعی و شرکت در گروههای مختلف برای این موضوع کمک کننده است.

۴ – ارتباط معنوی

اگر مسائل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی می دهد سعی کنید ارتباط خود را با این موضوع حفظ کنید. هر گونه عقاید مذهبی یا معنوی که دارید سعی کنید تقویت کنید. این ها ممکن است که به تخفیف افسردگی در سالمندی کمک کنند و یا حتی عامل دفاعی در برابر آلزایمر باشند کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارند معمولاً به تبع آن احساس حمایت و راحتی بیشتری دارند.

چه کارهایی به حفظ حافظه در دوران سالمندی کمک می کند؟

در درجه اول از سؤال کردن و گفتن این که «موضوعی را فراموش کرده اید» نترسید و خجالت نکشید. انتظار نداشته باشید که همه چیز را به یاد آورید.

۱ – از ‌یادداشت کردن، ‌مشخص کردن کارها روی تقویم و هر چیز دیگری که به حافظه کمک می کند استفاده کنید.

۲ – تغذیه مناسب برای حفظ قدرت حافظه لازم است. برای این کار قند، چربی و نمک کمتری مصرف کنید، ولی مصرف میوه و سبزی های تازه را بیشتر کنید.

۳ – حفظ توجه موقع یادگیری مطالب جدید باعث بهبود حافظه و یادگیری می شود پس در این موقعیت ها سعی کنید محرک های اضافی محیط را حذف کرده و روی موضوع متمرکز شوید.

۴ – اختصاص دادن زمان بیشتر برای یادگیری، به خاطر سپردن و به یادآوردن آن را تسهیل می کند.

۵ – چیزهایی را که همیشه از آن استفاده می کنید مثل عینک یا کلید در یک جای مشخص بگذارید به عنوان مثال داخل یک کاسه بزرگ در اتاق نشیمن.

۶ – هر روز به اخبار رادیو یا تلویزیون گوش دهید. سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید.

۷ – در جمع دوستان یا خانواده، خاطرات گذشته را تعریف کنید. می توانید آلبوم عکس های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه کنید.

۸ – یک دفترچه یادداشت در کنار تلفن بگذارید. هر بار که کسی تلفن می زند، اگر پیغامی دارد یا کاری از شما می خواهد، بلافاصله یادداشت کنید. این کار کمک می کند که پیام های تلفنی را فراموش نکنید.

علائم خطر در سلامت روان سالمندی :‌

این علائم اجزاء طبیعی سالمندی نیستند و ممکن است وجود یک بیماری را نشان دهند پس بهتر است با پزشک یا مشاور مشورت شود.

۱ – خلق افسرده و غمگین که بیشتر از دو هفته طول بکشد.

۲ – افکار تکرار شونده راجع به مرگ، ‌مردن یا خودکشی (افکار خودکشی نیازمند مراجعه فوری به پزشک یا روانپزشک است.)

۳ – از دست رفتن علاقه و لذت به چیزها یا افرادی که قبلاً‌ احساس مثبتی ایجاد می کرده اند.

۴ – احساس خستگی غیر عادی، بی حالی و احساس بی انرژی بودن.

۵ – تحریک پذیری و جر و بحث مکرر یا پرخاشگری.

۶ – از دست دادن یا افزایش اشتها و تغییر وزن بارز.

۷ – تغییر وضعیت خواب مثل بی خوابی در ابتدا یا انتهای شب یا خوابیدن بیشتر از حد معمول.

۸ – احساس بی ارزشی یا احساس گناه بی مورد، ناامیدی یا احساس بی کسی.

نیایش

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =