کد خبر: 6640
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
قند وشکر

امروزه بخش قابل توجهی از مردم جهان در مصرف قندها زیاده‌روی می‌کنند، درحالی که چنین کاری خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. متخصصان بارها تاکید کرده‌اند که مشکل اصلی در حال حاضر به قندهای افزوده برمی‌گردد که مقادیر زیاد و زیان‌باری از آنها در انواع نوشیدنی‌های شیرین گازدار، کیک‌ها، ‌کلوچه‌ها، انواع سس‌ها و... یافت می‌شود.

براساس توصیه‌نامه‌های سازمان‌ها و نهادهای معتبر جهانی مانند انجمن قلب آمریکا (AHA)، زنان نباید بیش از ۱۰۰ کیلوکالری در روز (برابر با ۶ قاشق چای‌خوری) قند افزوده دریافت کنند، درحالی که این میزان برای مردان نهایتا نباید بیش از ۱۵۰ کیلوکالری در روز (برابر با ۹ قاشق چای‌خوری) باشد.

با این‌حال، آمارها نشان می‌دهند که بخش قابل توجهی از مردم جهان این توصیه‌ها را رعایت نمی‌کنند و باید دریافت روزانه قندهای افزوده را کاهش دهند. به‌علاوه، تصورات نادرستی هم درباره قندها وجود دارند که باعث سوء مصرف این ترکیبات غذایی می‌شوند. در ادامه به بررسی این تصورات نادرست می‌پردازیم.  

تصور نادرست: بعضی از انواع قندها سالم‌تر از انواع دیگر هستند 

واقعیت نشان می‌دهد که چنین تفاوتی بی‌معناست. وقتی که انواع ترکیبات قندی را از نظر اثرگذاری بر سلامت افراد بررسی می‌کنیم، همه آنها شبیه به یکدیگر هستند. مثلا شاخص گلایسمی در بعضی از انواع قندها تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد اما فروکتوز موجود در انواع ظاهرا سالم‌تر به اندازه‌ای بالاست که باعث ابتلا به سندرم متابولیک و بیماری پُرفشاری خون می‌شود.  

تصور نادرست: مطلقا باید از همه قندها دوری کرد 

چنین کاری لزوما ضرورتی ندارد. واضح است که قندها نباید جزو بخش‌های اصلی رژیم غذایی باشند، اما قرار نیست که کاملا هم از رژیم غذایی حذف شوند. درواقع، زیاده‌روی در مصرف قندهاست که می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، بیماری پُرفشاری خون، دیابت نوع ۲ و حتی سرطان‌ها را افزایش دهد. محققان در مطالعات اخیر دریافته‌اند که اگر میزان قندها در رژیم غذایی به مدت ۳ ماه متوالی زیاد باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم افزایش پیدا می کند.  

تصور نادرست: مصرف آب‌میوه‌ به‌جای نوشابه، مشکل دریافت قند را حل می‌کند 

چنین چیزی واقعیت ندارد، چون انواع آب‌میوه‌ها نیز به اندازه نوشابه‌های گازدار حاوی قندهای افزودنی هستند. حتی مصرف آب‌میوه‌ها نیز در طول روز نباید به بیش از ۲۳۰ میلی‌لیتر برسد. یکی از مطالعات منتشر شده در مجله BMJ نشان می‌دهد که حتی مصرف آب‌میوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی هم نهایتا خطر ابتلا به سرطان را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. بنابراین، هیچ چیزی نمی‌تواند مانند آب ساده، جایگزین نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها شود. شما می‌توانید از لیموها و پرتقال‌ها برای طعم‌دار کردن آب ساده کمک بگیرید.

تصور نادرست: زیاده‌روی در مصرف قندها به‌تنهایی باعث ابتلا به دیابت می‌شود 

توجه داشته باشید که چاقی همچنان بزرگ‌ترین عامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است و زیاده‌روی در مصرف قندها نیز تمایل به پُرخوری و درنهایت افزایش وزن و چاقی را افزایش می‌دهد. بنابراین، کسانی که به گمان خودشان از قندها دوری کرده‌اند اما دچار چاقی هستند و پُرخوری می‌کنند، به‌وضح خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهند.  

ندا احمدلو

Prevention

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =