کد خبر: 6606
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
چالش مغز

کدام صحیح است، از مغز استفاده کنید یا اینکه نه استفاده نکنید. به چالش کشیدن مغز، ذهن را فعال نگه می‌دارد. فعال ماندن ذهن می‌تواند به حافظه، تخیل و حتی به توانایی برنامه ریزی در کارها کمک کند.

۱.از مغزتان استفاده کنید:
افرادی که در فعالیت‌های چالش ذهنی قرار می‌گیرند، حافظه شان بیشتر فعال می‌ماند. این کارها را امتحان کنید:

* کتاب بخوانید.
* در سخنرانی‌ها شرکت کنید.
* رادیو گوش کنید.
* بازی کنید.
* به موزه بروید.
* زبان دوم بیاموزید.

۲. چند کار را با هم انجام دهید:
یادتان هست که در بچگی چگونه صحبت می‌کردید؟ محققان دانشگاه دوک تمریناتی را اختراع کرده‌اند که به آن"نوروبیک" می‌گویند و مغز را به کار انداخته و با روش‌های جدید مغز را به چالش می‌کشد. از آنجا که پنج حس ما در یادگیری اهمیت مهمی دارد، از آنها برای تمرین ذهنی استفاده کنید. اگر راست دست هستید، سعی کنید از دست چپ استفاده کنید. از مسیر دیگری به محل کار خود بروید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم غذا را با چشم بسته تشخیص دهید.

۳. ورزش کنید تا ذهن فعال بماند:
ورزش، به ویژه نوعی از آن مانند پیاده‌روی یا شنا که ضربان قلب را افزایش می‌دهد، برای ذهن فوایدی دارد. اگرچه کارشناسان از دلیل آن اطمینان ندارند اما فعالیت بدنی می‌تواند خون رسانی به مغز را افزایش دهد و پیوند بین سلول‌های مغزی را بهبود بخشد. فعال ماندن ذهن می‌تواند به حافظه، تخیل و حتی به توانایی برنامه ریزی در کارها کمک کند.

۴. رژیم غذایی سالم موجب تقویت ذهن می‌شود:
به مغز خود توجه کنید و غذاهایی را انتخاب کنید که برای قلب و کاهش چربی در بدن مفید هستند. چاقی در میانسالی موجب می‌شود تا احتمال زوال عقل در فرد دو برابر شود. کلسترول بالا و فشار خون بالا نیز شانس ابتلاء فرد را افزایش می‌دهد. این نکات مهم و آسان را امتحان کنید:

* به جای سرخ کردن، غذاها را بپزید یا کباب کنید.  
* غذا را با روغن‌های سالم مانند روغن آجیل ها، دانه‌ها و روغن زیتون به جای خامه، کره و چربی‌های گوشت بپزید.
 * میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ بخورید.
* ماهی بخورید.

۵. نوشیدنی مناسب بنوشید:
آیا می‌دانید که نوشیدن زیاد مشروب می‌تواند بر تصمیمات، گفتار، حرکت و حافظه تان تاثیر بگذارد؟ و آیا می‌دانید الکل می‌تواند اثرات طولانی مدت بر بدن داشته باشد؟ نوشیدن بیش از حد در مدت زمان طولانی می‌تواند لوب‌های پیشین مغز را کوچک کند و این آسیب‌ها تا مدت‌ها در بدن بجا می‌ماند حتی اگر مشروبات الکلی را ترک کنید. مقدار متعادل آن برای زنان یک شات در روز و برای مردان دو شات در نظر گرفته شده است.

۶. بازی‌های ویدیوئی ذهن را پرورش می‌دهد:
بازی جوی استیک را در نظر بگیرید. چندین مطالعه نشان داد که انجام بازی‌های ویدیویی باعث تحریک قسمت‌هایی از مغز می‌شود که حرکت، حافظه، برنامه ریزی و مهارت‌های حرکتی مناسب را کنترل می‌کند. برخی از کارشناسان معتقدند که بازی صرفا مهارت فرد را در بازی تقویت می‌کند. این نظر هنوز ممکن است منتفی باشد اما چرا بچه‌ها از بازی‌ها بسیار لذت می‌برند؟

۷. موسیقی به تقویت مغز کمک می‌کند:
از مادر خود متشکرم که موجب شد پیانو را تمرین کنم. هنگامی که بزرگتر می‌شوید، نواختن ساز در اوایل زندگی، در تفکر شفاف‌تر، اثر دارد. آموختن موسیقی عملکردهای ذهنی را افزایش می‌دهد که هیچ ارتباطی با موسیقی ندارند، مانند تقویت حافظه و توانایی برنامه‌ریزی. همچنین به هماهنگی بیشتر دست‌ها کمک می‌کند. به علاوه، سرگرم کننده است و هرگز برای شروع آن دیر نیست.

۸. بخاطر ذهن خود دوست پیدا کنید:
مردم دار باش. صحبت با دیگران در واقع مغز را فعال می‌کند، چه در محل کار، در خانه یا بیرون از خانه. مطالعات نشان می‌دهد فعالیت‌های اجتماعی ذهن فرد را بهبود می‌بخشد. بنابراین داوطلب شوید و در یک کلاس ثبت نام کنید یا با یک دوست تماس بگیرید.

۹. آرام باشید:
استرس زیاد می‌تواند به سلول‌های خاکستری مغز آسیب برساند که شامل بخشی است که اطلاعات را ذخیره و پردازش می‌کند. در اینجا چند روش برای آرام کردن آورده شده است:

* نفس عمیق بکشید.
* بهانه ای پیدا کنید که باعث خنده شود.  
* به موسیقی گوش دهید.
* یوگا یا مدیتیشن کنید.  
* کسی را پیدا کنید که با او صحبت کنید.

۱۰. خواب و مغز:
 قبل و بعد از انجام هر فعالیت جدیدی، به اندازه کافی بخوابید. شما به هر دو آن نیاز دارید. وقتی کاری را با خستگی شروع می‌کنید، تمرکز روی آن دشوار می‌شود و هنگامی که می‌خوابید، مغز اطلاعات جدید را ثبت می‌کند تا بعداً بتوانید آن را به خاطر بیاورید. استراحت طولانی مدت در شب بهترین حالت برای حافظه و روحیه فرد است. بزرگسالان هر شب به ۸-۷ ساعت خواب احتیاج دارند که در طی آن سیستم گلیمفاتیک موارد زائد یا ناخواسته را پاک می‌کند.

۱۱. دوستان حافظه:
ممکن است دوستانتان از شما فاصله بگیرند. هرچه پیرتر می‌شوید، ممکن است مسائل گذشته را به راحتی به خاطر نیاورید که البته بخش طبیعی از پیری است. برخی از موارد :

* کارهایتان را بنویسید.
* از تقویم و برنامه یادآوری در تلفن خود استفاده کنید، حتی برای کارهای ساده.
* هر بار روی یک کار تمرکز کنید.  
* هر بار یک کار جدید را بیاموزید.

۱۲. نام بازی:
آیا در بخاطر آوردن نام‌ها مشکل دارید؟ همیشه هنگامی که بازی می‌کنید نام آن را تکرار کنید حداقل در ذهنتان، اگر نه با صدای بلند. یا تصویری مضحک از خود بسازید که با نام آن مرتبط باشد.



مهتا زمانی‌نیک 
WebMD

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =