کد خبر: 6576
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
چشم

شما مشغول کار یا در حال تماشای تلویزیون هستید که ناگهان چشمان شما به آرامی شروع به سوسو زدن می کنند و در هر زمان دچار انقباض کنترل نشده ای می شوید. ممکن است این یک مسئله اساسی به نظر نرسد زیرا همه ما هر از گاهی دچار این مشکل می شویم، اما باید بپذیریم که آزار دهنده اس

به گزارش ایندیاتایمز، کشیدن چشم به طور کلی راهکار موقتی است و پس از مدتی خود به خود برطرف می شود. این بیماری معمولا هر بار فقط در یک چشم اتفاق می افتد و ما به ندرت به آن توجه می کنیم یا سعی می کنیم علت آن را بدانیم. در موارد شدید کشیدن چشم می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ناراحتی زیادی شود.
 

چه عواملی باعث پرش پلک چشم می شود؟
پرش پلک چشم که از نظر علم پزشکی به عنوان میوکیمیا شناخته می شود به دلایل مختلف انقباض ایجاد می شود و شایع ترین آن استرس و خستگی است. با این حال، یک مورد دیگر وجود دارد که ممکن است منجر به پرش پلک چشم شود و آن هم کمبود ویتامین B12 است.
 

نقش ویتامین B12 بر پرش پلک چشم
همانطور که همه ما می دانیم بدن ما برای عملکرد صحیح به انواع مختلف ویتامین ها نیاز دارد. هر ویتامین و ماده معدنی که از غذاها و مکمل ها دریافت می کنیم نقش خاصی را در بدن ما ایفا می کنند که به عملکرد سیستم داخلی بدن کمک می کند. کمبود یا ناکافی بودن هر یک از مواد مغذی ممکن است عملکرد طبیعی بدن را مختل کرده و منجر به نگرانی های مختلف سلامتی شود کمبود ویتامین B12 هم یکی از همین موارد است.
ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که می تواند سال ها در کبد ذخیره شود. کمبود این ماده مغذی در میان افرادی که رژیم گیاه خواری دارند بسیار شایع تر است زیرا ویتامین B12 فقط در غذاهای حیوانی (گوشت و لبنیات) یا عصاره مخمر وجود دارد. این ویتامین یکی از ویتامین های مهم خانواده B محسوب می شود که برای سلامت بافت عصبی، عملکرد مغز و تولید سلول های قرمز خون لازم است، همچنین کمبود این ماده مغذی می تواند منجر به علائم عصبی برگشت ناپذیر شود. چشم های ما نیز اعصاب زیادی دارد، بنابراین وقتی بدن ما هنگامی که فاقد ویتامین B12 باشد شروع به جمع شدن می کند. این یکی از علائم اولیه کمبود مواد مغذی است و حتی زمانی که سطح این ویتامین کمی کمتر از حد طبیعی باشد نیز می تواند رخ دهد.
 

دلیل دیگر اینکه چرا پلک چشم ها ممکن است دچار پرش شوند
همچنین عدم تعادل الکترولیت ها در بدن می تواند منجر به کشیدگی عضلات و اسپاسم شود. الکترولیت ها مواد معدنی با بار الکتریکی هستند که در خون، ادرار و مایعات بدن وجود دارد. آنها وظیفه کنترل عملکرد عضلات از جمله عضلات چشم را دارند، بنابراین عدم تعادل الکترولیت ها در بدن می تواند منجر به کشیدگی عضلات و اسپاسم شود. الکترولیت ها شامل سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، کلر و فسفات هستند.
ویتامین D محلول در چربی نیز می تواند به طور غیر مستقیم منجر به این مشکل شود. ویتامین آفتاب برای جذب کلسیم در بدن لازم است. مقادیر کم این ویتامین نه تنها باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود بلکه می تواند باعث انقباض عضلات و گرفتگی چشم شود. جدا از این مصرف بیش از حد الکل و کافئین نیز می تواند مسئول پدیده غیر ارادی در بدن باشد.
 

چه موقع به دنبال کمک پزشکی باشید
همانطور که قبلا گفتیم کشیدگی چشم راهکار موقتی است که باعث برطرف شدن خود به خودی این مشکل می شود. این به دلیل برخی از بیماری های زمینه ای سلامتی مانند کمبود مواد مغذی برای مدت طولانی تری باقی می ماند. اگر انقباض به مدت 2 الی 3 روز یا یک هفته ادامه داشت بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد آزمایش خون جهت بررسی میزان کمبود ویتامین انجام دهید و بر این اساس دارو و رژیم غذایی تجویز می کند.

 مجله پزشکی دکتر سلام

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =