کد خبر: 6544
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
ضدعفونی کننده ها

یک فوق تخصص آلرژی با اشاره به اینکه ویروس کرونا بیشترین خسارت را به سیستم ریوی وارد می کند، گفت: استفاده بی رویه از مواد ضدعفونی‌کننده می‌تواند ریه را ملتهب و زمینه را برای اثرگذاری بیشتر ویروس کرونا فراهم سازد.

علی فولادوند با اشاره به مشکلات ناشی از مصرف مواد ضدعفونی کننده در این ایام، اظهار کرد: متأسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون شاهد افزایش مسمویت‌های ناشی از استفاده از مواد ضدعفونی کننده هستیم.  معمولاً بیمارانی که به سراغ ما می‌آمدند دارای آلرژی فصلی، حساسیت‌های مادر زاد یا دارای سابقه حساسیت هستند. اما در چند ماه گذشته اغلب بیماران مراجعه کننده را افرادی تشکیل می‌دهند که با استفاده از مواد شوینده یا ضدعفونی کننده به مشکل برخورده‌اند.  

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: با اشاره به این‌که ضدعفونی کننده‌ها طیف وسیعی دارند و از لحاظ علمی همه آن‌ها خطرناک بوده و بسته به نوع استفاده عوارض آنان نیز کم و زیاد است، عنوان کرد: امروزه تمامی محلول‌ها و مواد شیمیایی که برای شست وشو، سفید کننده‌ها، لکه برها، پاک کننده و حتی برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی را به دلیل ترکیبات شیمیایی می‌توان در زمره ضدعفونی کننده‌ها دانست، از مایع دستشویی گرفته تا الکل، اسیدها، لاک پاکن‌ها دارای موادی هستند که از فرمول ضدعفونی کننده برخوردار هستند.  بسته به نوع اثرگذاری این محلول‌ها عوارض آن نیز متفاوت است به این معنی که عوارض مایع دستشویی به مراتب کمتر از سفید کننده‌هاست، اما حتی استفاده غیر اصولی و بی رویه از ضدعفونی کننده‌های کم خطر نیز می‌تواند در بلندمدت پیامدهای خطرناکی داشته باشد.

در حال حاضر خطرناک ترین مواد ضدعفونی کننده محلول‌های الکلی و سفید کننده‌هایی است که برای مقابله با ویروس کرونا در اماکن عمومی و منازل مسکونی استفاده می‌شود، این محلول‌ها به دلیل برخورداری از میزان بالای مواد شیمیایی خالص ازجمله الکل و اسیدها، بسیار خطرناک بوده و بیشترین عوارض  منفی نیز از جانب همین موادها بر بدن وارد می‌شود.  عوارض آن بستگی به نوع  و میزان استفاده از مواد ضدعفونی کننده دارد، اما نباید تصور شود که نبود علائم این عوارض در کوتاه مدت به معنی بی‌خطری استفاده از ضدعفونی کننده‌هاست یا اینکه بدن شما در برابر این عوارض آسیب‌پذیر نیست.  در شایع‌ترین موارد شاهد حساسیت پوستی در نقاط مختلف بدن، حساسیت‌های بینایی مانند خارش چشم، آبریزش چشمی و کم بینایی هستیم، علاوه‌براین حتی عوارضی همچون آبریزش بینی، عفونت در ناحیه گوش، بینی و از این موارد نیز مشاهده شده است.  

در صورت مصرف بی‌رویه می‌تواند عوارضی مانند عفونی شدن ریه، مشکلات تنفسی و ایجاد آلرژی دائمی در بدن را به همراه  داشته باشد که معمولاً راه درمانی برای این نوع بیماری‌ها وجود ندارد و تقریباً داروهای موجود نیز جنبه تسکین دارند.  همچنین اختلال در سیستم دستگاه گوارش  از دیگر عوارض ناشی از استفاده بی رویه از محلول و مواد ضدعفونی کننده است که می‌تواند پیامدهایی همچون رفلکس یا بازگردان معده، تداوم حالت تهوع و موارد دیگر را در پی داشته باشد.  

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در پاسخ به این سؤال که کدام گروه از افراد بیشتر در خطر مصرف مواد ضدعفونی کننده قرار دارند؟ عنوان کرد: پاسخ قطعی به این سؤال دشوار است، زیرا عوامل مختلفی در آسیب پذیری افراد نسبت به مواد شیمیایی دخیل هستند اما بسته به اینکه شرایط فیزیکی فرد چگونه است، آیا بیماری‌های زمینه‌ای دارد یا نه، آیا فرد دارای فعالیت ورزشی است یا نه و اینکه در چه محیط جغرافیایی زندگی می کند اثرگذاری مواد ضدعفونی کننده نیز متغیر است.  اما معمولاً افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بیشتر در معرض خطر  مسمومیت با مواد ضدعفونی کننده قرار دارند و در وهله دوم افراد داری سن بالا بیشتر در خطر قرار دارند زیرا بخش قابل توجهی از ساختار جسمی آن‌ها به مرور زمان در معرض آسیب‌پذیری قرار گرفته است.  

فولادوند با اشاره به این‌که نخستین عوارض ناشی از استفاده از مواد ضدعفونی کننده آسیب به سیستم تنفسی یا التهاب ریوی است، عنوان کرد: از آنجا که ویروس کرونا نیز بیشترین تأثیر را بر سیستم تنفسی و به خصوص ریه می‌گذارد، می‌توان دید که ایجاد التهاب یا اختلال در ریه چه میزان آسیب ویروس کرونا را می‌تواند بیشتر کند.  باید توجه داشت تمامی مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا به دلیل از کار افتادگی دستگاه تنفسی است که این ویروس به آن حمله می‌کند، حال وقتی با استفاده از مواد ضدعفونی کننده ریه را درگیر تنش و در موقعیت آسیب پذیری قرار دهیم، باید اعتراف کرد که وضعیت خطرناکی ایجاد می‌شود.  

ایسنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =