کد خبر: 6540
سرویس: گفتگو
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
افشون کانون خوزستان

یکی از درس‌های بزرگی که به واسطه‌ی کرونا برای اکثر ما درونی شده، مسئله‌ی خودمراقبتی است. بنابراین علاوه بر مراقبت از خودمان و رعایت بهداشت فردی، باید از اطرافیان‌مان نیز مراقبت کنیم زیرا همه‌ی ما محتاج گرمای دستان عزیزان و لبخند یکدیگر هستیم.

در این مدت، که یک ویروس، کل ایران و جهان را به هم ریخته، تا حالا با خود فکر کردهاید کرونا، خواستهاست چه درس و پیامی به انسانها بدهد؟

اگر هزاران دکتر و محقق و دانشمند بر سر شناخت و کنترل آن تفاهم ندارند و به جز کورسویی امید و چشم روشنی و در آخر دست خالی! هیچ چیز نشانمان نمیدهند، آیا وقتش نیست درسهایی که این ویروس به بشر داده را با خود مرور کنیم؟ این ویروس آمده خیلی چیزها بگوید.

خواسته بگوید: نحوهی مراقبت از خود را جدی بگیرید؟ نسبت به بدن، روح و جسمتان آگاهی داشتهباشید و دائماً یادآوری میکند؛ سلامتی عنصریست که با هیچ چیز قابل معامله نیست و ثروت در کنار سلامتی معنا پیدا می کند.  بدون سلامتی اگر بیشترین ثروت را هم داشتهباشیم زندگی لذتبخش نخواهد بود. یاد خانوادهای افتادم که تنها یک فرزند داشت، بسیار فقیر بودند و این پسر نور چشمشان بود و تنها چیزی که برای این خانواده مهم بود این بود که آیا او برایشان ثروت و منزلت خواهد آورد. بعد از اسبی افتاد و فلج شد. به نظر این پدر و مادر میرسید که آخر زندگیشان است. دو هفته بعد، ارتش به آن روستا آمد و همه مردان جوانِ سالم را برای جنگیدن با خود برد و این پسر ماند تا بتواند به خانوادهاش برسد.

زندگی اینگونه است. هیچ نمیدانیم. چیزی را بد میدانیم؛ خوب میدانیم. اما در حقیقت هیچ نمیدانیم. امروزه که سبک زندگی مردم دنیا با ورود ویروس جدید و ناشناختهی کرونا تغییر کرده، اندکی سبک زندگی بازنشستگان نیز نسبت به گذشته متفاوت شدهاست. بخصوص برای آن دسته از بازنشستگانی که اهل رفتن به باشگاه و ورزش و قدم زدن با دوستان بودند، تجربهی این روزها برایشان جدید و اندکی متفاوت است.

یکی از این بازنشستگان که از عنفوان جوانی، عاشق توپ و فوتبال و بازیهای گروهی بوده، «نصرالله افشون»  است، و البته این عشق تا به امروز نیز ادامه دارد.
او که در شرکت نفت و گاز کارون (اهواز) دوران کاری را گذرانده  و در همان دوران، عضو دو تیم فوتبال (صنعت نفت اهواز و استقلال اهواز) بوده، اکنون عضو تیم فوتبال پیشکسوتان صنعت نفت اهواز است. گفتگوی تلفنی نشریه زندگی نو را در ادامه با او بخوانید.


اگر مشکل قلبی ندارید

افشون پیشنهاد میکند بازنشستگانی که مشکل قلبی ندارند ورزشهای هوازی (ورزش هایی که ضربان قلب را بالا می برد) را در منزل یا در خارج از منزل (با احتیاط و حفظ پروتکلهای بهداشتی) ادامه دهند و انجام تمرینات ورزشی، مغایرتی با این ایام ندارد.

کرونا؛ تغییر در سبک زندگی
قبل از کرونا، هفتهای سه جلسه با اعضای تیم پیشکسوتان، فوتبال تمرین میکردیم. اما اکنون این تمرینات به خاطر کرونا تعطیل است. کرونا در شیوهی زندگی همهی انسانها تغییراتی ایجاد کرده، اما باید دید چطور میشود با این تغییرات کنار آمد.

پیادهروی در پارکهای محلی
بیرون رفتن به قصد رفتن به پارک  های محلی و استفاده از نور آفتاب و هوای آزاد، بدن را از حالت رخوت و خشکی خارج میکند. در این ایام بهتر است بیشتر به فکر باشیم که بدنمان با نشستنهای طولانیمدت پای تلویزیون، تحلیل نرود.

پیادهروی در منزل
او به بازنشستگانی که به خاطر رعایت مسائل کرونا خانهنشین شدهاند و یا شرایط جسمیشان اجازه نمیدهد بیرون از منزل بروند، توصیه میکند داخل منزل، روزی نیم ساعت پیادهروی کنند. استفاده از تردمیل یا دوچرخه ثابت در منزل را نیز برای آن دستهای که امکانش را دارند، با نظر پزشک معالج توصیه میکند.

بالا بردن سیستم ایمنی
سیستم ایمنی ما مسئول مقابله با ویروس کرونا است. بنابراین باید بیش از اندازه، هوای سیستم ایمنی بدنتان را داشته باشید. یکی از راههای آن نیز ورزش کردن است. زیرا بدنی که تحرک ندارد خودبخود تحلیل میرود.

نمیشود زندگی را تعطیل کرد
اول از همه باید پذیرفت کرونا وجود دارد. اما نمیشود زندگی با وجود این ویروس، تعطیل شود. بنابراین باید به گونهای زندگی را تنظیم کرد که هم زندگی بچرخد و هم از خود مراقبت کرد.

خودمراقبتی
یکی از درسهای بزرگی که به واسطهی کرونا برای اکثر ما درونی شده، مسئلهی خودمراقبتی است.

کلام آخر اینکه
 سلامتی خود، خانواده و تکتک افراد جامعه، بیش از هر چیز اهمیت دارد. زیرا این ویروس به ما آموختهاست سلامتی افراد، به راحتی و با کمترین تماس و ارتباط با افراد آلوده، به خطر میافتد. باید قدر داشتههای خود را دانست، چون انسانها بدون هم هیچ هستند. بنابراین علاوه بر مراقبت از خودمان و رعایت بهداشت فردی، باید از اطرافیانمان نیز مراقبت کنیم زیرا همهی ما محتاج گرمای دستان عزیزان و لبخند یکدیگر هستیم.

این ایام هم با صبوری سپری خواهد شد اما کاش روزهای کرونایی را فرصتی برای قدردانی از همدیگر بدانیم و از این ویروس درس بیاموزیم.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =