کد خبر: 6532
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
سکته قلبی

زمستان ممکن است با وجود برف زیبا و غذا های داغ و خوشمزه اش سختی هایی را هم به همراه داشته باشد که معمولاً آمار ترسناکی را به جا می گذارد و آن هم افزایش سکته قلبی است.

مطالعاتی در سال 2018 انجام شد، نشان می دهد که محققان آب و هوا را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که خود آب و هوا می تواند صد ها هزارمورد سکته قلبی به جای بگذارد، مخصوصاً زمانی که دمای هوا به شدت پایین است، سکته قلبی به بیشترین حد خود می رسد.

 چرا سکته قلبی در فصل زمستان رواج دارد؟
علت آن اتفاقات درون بدن شماست که تغییرات زیادی در فصل زمستان روی آن انجام می گیرد. سکته قلبی معمولاً در زمستان رواج بیشتری دارد زیرا هوای سرد رگ های قلبی را تنگ و منقبض کرده، جریان فشار خون به اعضای بدن کاهش می یابد و در نتیجه خطر سکته قلبی بالا می رود اما علت این اتفاق فقط مربوط به رگ های قلبی نیست بلکه هوای سرد می تواند باعث گرفتگی رگ های خونی شود، آن ها را تنگ کند و باعث می شود که بدن تلاش کند تا بتواند دمای مرکزی را متناسب نگه دارد و همین امر فشار به رگ های خونی را افزایش می دهد و باعث گرفتگی و تنگی آن ها نیز خواهد شد.


دلیل دیگری که سکته قلبی در فصل زمستان رایج تر است، این است که عفونت های تنفسی فوقانی افزایش پیدا می کند، التهابات بدن بالا می رود و رگ ها دیگر تعادل و استقامت قبلی را ندارند و وضعیت بدتر می گردد و همین امر عاملی برای افزایش حمله و سکته قلبی خواهد شد. احتمالا تنها چیزی که دوست ندارید در فصل زمستان به آن فکر کنید، سکته قلبی است اما متأسفانه در فصل زمستان بیشترین احتمال را دارد.

چه کسانی در زمستان بیشتر دچار سکته می شوند؟
در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک خواندید که مردان دو برابر زنان دچار سکته قلبی می شوند اما پس یائسگی زنان میزان ابتلا در هر دو جنس برابر می شود. از شایع ترین عوامل ابتلا به سکته قلبی حتی در فصل سرما می توان به افزایش چربی خون، فشار خون، کاهش تحرک، چاقی، استعمال سیگار، مصرف مشروبات الکلی، استرس، قرارداشتن در معرض آلودگی هوا اشاره کرد.


سرما خود عامل ابتلا به سکته قلبی است پس افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سکته قلبی دارند، توصیه می شود در فصول سرد از تردد غیرضروری در سطح شهر و مناطق سردسیر خودداری کنند و تا حد امکان از لباس گرم استفاده کنند و بدن شان راهم گرم نگه دارند. در فصل سرما که آلودگی هوا بیشتر است افراد دارای سابقه خانوادگی سکته قلبی و افراد دچار بیماری های مزمن بهتر است کمتر رفت و آمد کنند و حتما از ماسک استفاده نمایند.

نمناک

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =