کد خبر: 6516
سرویس: هنر در خانه
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
مانتی

مانتی یکی از غذاهای سنتی ترکمنی است که در کشورهای ترکیه و تاجیکستان با نام «خینکالی» بسیار پرطرفدار است. مانتی یک بقچه از خمیر است که داخل آن گوشت و ادویه و سبزیجات معطر قرار می گیرد. ما به کسانی که تا به حال این غذا را میل نکردند توصیه می کنیم که برای یک بار هم که شده آن را درست کرده و نوش جان کنند.

مانتی یا خینکالی انواع مختلفی دارد که با توجه به مواد درون خمیر که می تواند از گوشت، سیب زمینی، قارچ و مرغ و انواع مختلف دیگر مانند سبزیجات هم باشد ولی معروفترین و متداولترین نوع آن همان مانتی (خینکالی) گوشت است.  بنابراین بسته به نوع مانتی مواد داخل خمیرهای آن از قارچ و پنیر گرفته تا گوشت ادویه‌ زده، سبزیجات معطر ، پیاز و سیر پر می‌ کنند.

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم ( گوشت گوساله یا گوسفند )

پیاز مربع شده ( ریز ریز شده ) ۲ عدد متوسط

فلفل سیاه یک قاشق چایخوری

فلفل قرمز یک قاشق چایخوری

آویشن یک قاشق مربا خوری

نمک به میزان لازم

خمیر پیراشکی ۱ بسته

طرز پخت:

داخل ظرفی، گوشت چرخ کرده را با فلفل سیاه و قرمز و آویشن و پیاز بریزید (نکته : لطفا به این مخلوط روغن اضافه نکنید زیرا گوشت به اندازه کافی برای این غذا چرب است. )

مخلوط حاصله را درون یک ماهی تابه ریخته و آن را تفت دهید.

سپس میگذارید تا سرد شود و یکی از خمیرهای پیراشکی را باز کنید، مقدار لازم از مخلوط گوشت را در وسط خمیر پیراشکی که به شکل دایره است قرار می دهیم و سپس به صورت بقچه آن را جمع می کنیم و می بندیم. همچنین می توانید مخلوط را سرخ نکنید و گوشت را بصورت خام درون خمیر پیراشکی بپیچید.

پس از آماده شدن خمیرهای حاوی گوشت را در طبقه فوقانی قابلمه مخصوص مانتی پزی (که دارای یک طبقه پر از آب و چند طبقه فوقانی مشبک میباشد) میچینند برای جلوگیری از چسبندگی خمیرها به کف طبقات مشبک بهتر است کف آنها را با مقدار کمی روغن چرب نمایید.

پس از اینکه همه چیز آماده شد طبقه زیرین قابلمه را پر از آب نموده و به همراه طبقات فوقانی که خمیرها در آن چیده شده بروی شعله قرار میدهیم. تا با بخار آب خمیرها و محتویات آن به خوبی بپزد پس از ۴۵ دقیقه غذا میپزد.

مانتیهای پخته شده را در داخل ظرفی ریخته و با اندکی کره آنها را به هم میزنند و به این ترتیب غذا برای صرف شدن آماده است.

*برای شیوه آب پز می توانید خمیرها را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه درون آب جوش بگذارید تا بپزید که مردم گرجستان معمولا از این روش استفاده می کنند. در این حالت لازم است مقداری نمک به آب درون قابلمه اضافه کنید. در این روش زمانیکه خمیرها بالای آب آمدند یعنی مواد داخل خمیر پخته شده است.

پرشین وی

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =