کد خبر: 6515
سرویس: هنر در خانه
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
خمیر یوفکا

هر کشوری برای خود غذاهایی مخصوص دارد که دستور تهیه آن به دیگر کشورها نیز رسیده است بورک نیز یکی از همین غذاهای خوشمزه است که انواع مختلفی دارد و غذایی بسیار ساده و مقوی است و بسته به سلیقه و وقت خود می‌توانید آن را برای میهمانی‌های شبانه و خودمانی تهیه کنید. پس پیشنهاد می‌کنیم به سادگی از این مطلب نگذرید!

خمیر یوفکا (Yufka) خمیر بسیار نازک و تُردی است که بدون مایه خمیر و مواد پف دهنده تهیه شده و در تهیه آن از مایه خمیر یا بیکینگ پودر استفاده نمی‌شود و از آن در تهیه لذیذترین غذاهای ترکی مانند بورک سبزیجات و بورک مرغ یا گوشت و قارچ استفاده می‌شود. غذاهایی که با خمیر یوفکا درست می‌شوند شامل دو لایه هستند، یک لایه همان خمیر یوفکاست و لایه دیگر مواد میانی است که در خمیر قرار می‌گیرند، سپس این خمیر در فر یا ماکروفر پخته شده یا بخارپز شده یا در روغن سرخ می‌شود.

مواد میانی بورک که در اینجا ذکر شده اند پیشنهادی هستند و شما میتوانید به سلیقه خود از مواد دیگر هم برای تهیه این غذای سبک استفاده کنید یا مقادیر را به دلخواه تغییر دهید، کافیست مواد میانی را به دلخواه خود تهیه کنید و مانند شکل‌های زیر آن را بپیچید تا رول شوند، سپس آن‌ها را یا در روغن و یا در فر بپزید.

مواد لازم
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱/۲ فنجان
روغن مایع ۱/۲ فنجان
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
قارچ ۳۰۰ گرم
فلفل دلمه ای رنگی ۲ عدد
پنیر پیتزا ۲۰۰ گرم
پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
کنجد برای تزیین به میزان لازم
دستور تهیه:
  1. گوشت چرخ کرده را در کمی روغن تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. فلفل دلمه‌ای را به گوشت اضافه کنید و دو سه دقیقه با هم تفت دهید تا فلفل دلمه‌ای نرم شود.
  2. پیاز داغ، نمک، فلفل و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و چند دقیقه با هم تفت دهید. سپس حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید مایه گوشت خنک شود.
  3. قارچ را با یک قاشق غذاخوری روغن روی حرارت متوسط تفت دهید تا آب آن‌ها کاملا کشیده شده و نرم شوند.
  4. زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید. سفیده را با روغن و شیر در ظرفی ریخته و هم بزنید تا یکدست شوند. زرده را در ظرف جداگانه‌ای بریزید و کنار بگذارید.
  5. خمیر یوفکا را روی سطح کار پهن کنید و از مخلوط شیر و سفیده تخم مرغ روی آن بمالید.
  6. مایه گوشتی که قبلا آماده کردید را روی خمیر پهن کنید.
  7. قارچ‌ها را روی مایه گوشت بریزید و روی آن را با پنیر پیتزا بپوشانید.
  8. خمیر را رول کنید و زرده تخم مرغ را با یک برس روی آن بمالید.
  9. با یک چاقوی تیز، خمیر را به رول‌های هم اندازه برش بزنید.
  10. ظرف مورد نظر را چرب کنید، رول‌ها را در آن بچینید و روی رول‌ها کمی کنجد بپاشید.
  11. ظرف را روی سه پایه ماکروفر قرار دهید، حرارت را روی ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد و زمان را روی ۳۰-۲۰ دقیقه تنظیم کنید.

نکته: در صورت استفاده از فر، ظرف را به مدت ۴۰-۳۰ دقیقه در فر گرم شده روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا روی رولت‌ها طلایی شوند.

- برای استفاده از خمیر یوفکای منجمد، چهار پنج ساعت قبل از مصرف، آن را از فریزر خارج کرده، چند شکاف کوچک روی بسته آن ایجاد کنید تا هوا به مقدار جزیی در بسته نفوذ کند و آن را در یخچال قرار دهید تا کم کم از حالت انجماد خارج شود.

ستاره

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =