کد خبر: 6468
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
سکته مغزی

سکته مغزی نوعی اختلال ناگهانی نورولوژیک است که به دلیل عروق کانونی، قابل انتساب است و به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته مغزی شده‌است، مختل می‌شود.

 سکته مغزی چیست:

زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به بخشی از مغز متوقف می‌شود. سلول‌ها به تدریج می‌میرند و مناطقی از مغز که عضلات، حافظه و تکلم را کنترل می‌کند، آسیب می‌بیند.

 کنترل فشارخون 

اگر فشار خون دارید و به خوبی نمی‌توانید آن را کنترل کنید، احتمال سکته مغزی افزایش می‌یابد. در حالت طبیعی، فشار خون باید زیر ۱۸۰ و بالای ۸۰ باشد. اگر فشار خون شما خیلی بالا است، با پزشک خود در مورد تغییر شیوه رژیم غذایی و ورزش بیشتر مشورت کنید. اگر انجام این موارد برای کنترل فشار کافی نباشد، ممکن است پزشک برای شما دارو تجویز کند.

تعریق 
 
ورزش به شما کمک می‌کند تا وزن مناسبی داشته باشید یا وزن خود را در حد متعادل نگه دارید و فشار خون خود را در حالت نرمال حفظ کنید. اینها دو موردی هستند که می‌تواند احتمال سکته مغزی را کاهش دهد. باید به اندازه کافی تمرین کنید مثلا ۵ روز در هفته و حدود ۳۰ دقیقه که صرفا عرق کنید. اگر از نظر سلامتی خیلی خوب نیستید یا مدتی است که تحرک نداشته‌اید، با پزشک خود مشورت کنید.

کنترل استرس 

استرس می‌تواند احتمال سکته مغزی را بیشتر کند، شاید به این دلیل که باعث التهاب در قسمت‌هایی از بدن می‌شود. اگر در محل کار خود دچار استرس شدید، کارهای ساده‌ای را امتحان کنید تا بتوانید دوباره با انرژی به کار برگردید. مرتباً از جای خود بلند شوید و راه بروید. نفس عمیق بکشید و هر بار بر روی یک کار متمرکز شوید. محل کار خود را با استفاده از گیاهان و رنگ‌های ملایم به فضایی آرام تبدیل کنید و حتماً اوقات فراغت خود را دور از دفتر کار بگذرانید.

کاهش وزن

چاقی و علائمی که ایجاد می‌کند مثل دیابت و فشار خون بالا، احتمال سکته را افزایش می‌دهد. با کم کردن حداقل ۵ کیلو از وزن خود می‌توانید خطر سکته را کاهش دهید. سعی کنید میزان کالری شما در روز کمتر از ۲۰۰۰ باشد و به صورت عادت هر روز ورزش کنید.

کنترل چربی‌خون

میزان بالای کلسترول بد(LDL) و سطح پایین کلسترول خوب (HDL) می‌تواند احتمال تجمع پلاک در شریان‌ها را افزایش دهد و در نتیجه جریان خون را محدود کرده و منجر به سکته شود.  
کاهش چربی‌های اشباع و چربی ترانس می‌تواند به کاهش LDL کمک کند و ورزش نیز می‌تواند HDL را تقویت کند. در افرادی که ورزش نمی‌کنند، پزشک ممکن است دارو تجویز کند.

- توجه به ضربان قلب

فیبریلاسیون دهلیزی (AFib)، ریتم نامنظم قلب، احتمال سکته را پنج برابر بیشتر می‌کند. اگر متوجه تپش قلب یا بی‌نظمی آن شدید، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد. اگر علت فیبریلاسیون دهلیزی(ای فیب) باشد، پزشک ممکن است دارویی تجویز کند که ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد و به درمان کمک کند. در بعضی موارد پزشک سعی می‌کند ریتم قلب را با دارو یا شوک الکتریکی مختصر تنظیم کند.  

کنترل قندخون

دیابت بر نحوه استفاده بدن از گلوکز، منبع مهم انرژی مغز و سلول‌های عضلانی و بافت‌ها تاثیر می‌گذارد و احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد، بنابراین مهم است که قندخون خود را با دقت کنترل کنید و توصیه‌های پزشک را رعایت کنید.

مصرف زیاد فیبر 

عدد جادویی فیبر ۷ است. به ازای هر ۷ درصد گرم فیبر که به رژیم غذایی روزانه خود می‌افزایید، خطر سکته مغزی ۷ کاهش می‌یابد. دریافت روزانه فیبر باید حدودا ۲۵ گرم باشد؛ یعنی شش تا هشت وعده مصرف غلات کامل یا هشت تا ۱۰ وعده مصرف سبزیجات.

مصرف کمی شکلات تلخ

فلاونوئیدها مواد شیمیایی گیاهی موجود در کاکائو هستند که برای سلامتی مزایای بسیاری دارند. به عنوان مثال، به رفع التهاب مغز کمک می‌کند و فشار وارده به قلب را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که روزانه مصرف کمی شکلات تلخ از حملات قلبی و مغزی افرادی که احتمال بیشتر بیماری قلبی را دارند، جلوگیری می‌کند. فقط زیاده‌روی نکنید. زیرا شکلات دارای قند و چربی اشباع است.

 سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث ایجاد لخته خون، ضخیم شدن و باریک شدن رگ‌های خونی و منجر به تجمع پلاک می‌شود و در نتیجه احتمال سکته را در فرد افزایش می‌دهد.

مصرف غذاهای سالم

یک رژیم غذایی متعادل متشکل از میوه، سبزیجات، ماهی، گوشت بدون چربی و غلات کامل می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند. این بدان معناست که احتمالاً پلاک در عروق جمع شده و لخته خون را ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند فرد را در برابر سایر بیماری‌هایی که احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد مانند دیابت و فشار خون بالا محافظت کند.

مصرف دارو

به نظر آسان می‌رسد اما بسیاری از مردم با مصرف دارو مشکل دارند. داروی فشار خون، دیابت و قلب را به موقع و طبق توصیه پزشک مصرف کنید. اگر نگران عوارض جانبی آن هستید، قبل از مصرف داروها و یا مصرف کمتر از حد مجاز آن، با پزشک خود مشورت کنید.

WebMD

سلامت

برچسب‌ها

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =