کد خبر: 6338
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
سالمندان

منابع استرس در سالمندان با منابع استرس در جوانان متفاوت است، اما به این معنا نیست که استرس سالمندان خاص است. استرس سالمندان هم می تواند به راحتی استرس جوانان از بین برود. تنها مساله این است که این استرس زود تشخیص داده شود و به روش های مناسب از بین برود.

علل عمده استرس در دوران سالمندی: 

تغییر در سبک زندگی، بازنشستگی، نگهداری از همسر بیمار، مرگ اقوام، نزدیکان و دوستان صمیمی، کاهش توانانی ها و قوای جسمانی و وجود بیماری های مزمن و ناتوان کننده، نگه داری از نوه ها، نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن، نگرانی در خصوص طرد شدگی و یا زندگی در سرای سالمندان، کمبود مجموعه های حمایت کننده اجتماعی از عمده علل ایجاد استرس در سالمندان می باشند.عوامل استرس زای دوره سالمندی از نوع فقدان و برگشت ناپذیر است. وقتی تعداد این استرس ها زیاد و فاصلۀ آنها کم شود و قوای بدنی نیز تحلیل رفته باشد، اثرات مخرب آن بیشتر است.

علائم استرس در دوران سالمندی:

 طپش قلب، افزایش فشارخون، دست ها و پاهای سرد و مرطوب شده، افزایش سرعت تنفس، احساس ضعف و خستگی، سیاهی زیر چشم، سردردهای تنشی، سایش دندانها روی هم، لرزش دست ها و دردهای عضلانی، مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، نفخ، استفراغ، سوزش معده، یبوست و گاهی اسهال از جمله علایم استرس در افراد بخصوص سالمندان می باشند.

بروز مشکلات مغزی بدلیل ایجاد استرس : 

بی خوابی، کابوس شبانه، کاهش حافظه، کاهش تمرکز، خستگی، ترس و دلهره، کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی، احساس گناه، ناامیدی، اضطراب، ناتمام گذاشتن کارها و تصمیم گیری و نتیجه گیری های غلط، کج خلقی، فریاد زدن و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله عوارض مشکلات مغزی ناشی از استرس می باشند.


راه های مقابله با در سالمندان :

 برای مقابله با استرس در سالمندان باید با آنان در خصوص احساسات و نگرانی هایشان صحبت کرد، به آنان اعتماد به نفس داد و آنان را برای استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، عینک، سمعک، در صورت نیاز تشویق نمود.حفظ ارتباط با خانواده، مشغول کردن آنان به کاری در خانه، خواندن نماز، دعا و قرآن از دیگر راههای جلوگیری از استرس است.   


بهتر است برای اینکه استرس را از سالمندان دور کنید و آنها را به آرامش برسانید تشویقشان کنید که از سلامت روانی و جسمی شان تا جایی که امکان دارد مراقبت کنند. مثلا داشتن رژیم سالم غذایی، ورزش یا شرکت در فعالیت هایی که از آن لذت می برند به آنها کمک می کند.

شما همچنین می توانید سالمندان را تشویق کنید روابط اجتماعی خود را حفظ کنند و آن را گسترش دهند. این مساله می تواند تاثیر قابل توجهی در زندگی آنها داشته باشد و زمینه رسیدن آنها را به آرامش فراهم کند. این مساله هم زمانی که آنها در خانه سالمندان باشند و هم زمانی که خانه خودشان را داشته باشند، صدق می کند.

البته خواب کافی هم در رسیدن به آرامش در سالمندان کمک می کند. گوش دادن موسیقی های آرامش بخش به سالمندان کمک می کند ترس و اضطرابشان را از بین ببرند.

تکنیک های رسیدن به آرامش برای سالمندان


۱- آرامش عضلات:

 در این تکنیک سالمندان تشویق می شوند عضلات خود را منقبض یا فشرده و سپس رها کنند. این فشردگی و رهایی شامل عضلات اصلی یعنی شانه ها، بازوها، انگشتان دست، پاها و انگشتان پا می شود.

۲- تصویرسازی ذهنی:

 تصویرسازی ذهنی یعنی اینکه سالمندان خود را در محلی زیبا در حال انجام فعالیت مورد علاقه شان تصور کنند. مثلا تصور کنند در سواحل خزر هستند یا روی قله کوه های دماوند یا در حال شنا کردن در دریاچه ای زیبا.

۳- ورزش های آرام:

 ورزش های آرام مانند یوگا، پیلاتس و تایچی میان سالمندان محبوب هستند و به آنها اجازه می دهند بدنشان را در حالی که روی تکنیک تنفس تمرکز کرده اند، تقویت کنند.

۴- گوش دادن موسیقی های آرامبخش:

گوش دادن موسیقی های آرامش بخش به سالمندان کمک می کند ترس و اضطرابشان را از بین ببرند. منابع استرس در سالمندان با منابع استرس در جوانان متفاوت است، اما به این معنا نیست که استرس سالمندان خاص است. استرس سالمندان هم می تواند به راحتی استرس جوانان از بین برود. تنها مساله این است که این استرس زود تشخیص داده شود و به روش های مناسب از بین برود.

منبع: هفته نامه زندگی مثبت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =