کد خبر: 6320
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
سبوس

سبوس جوی دو سر مدتی است که تبدیل به ماده غذایی فوق العاده‌ای در جهت کاهش وزن شده و تبلیغات زیادی در این حوزه انجام می‌شود. اما سبوس جو چطور به لاغری کمک می‌کند؟

سبوس جوی دو سر پوسته خارجی دانه جو است. بعد از خرد شدن دانه‌ها سبوس از آرد جدا شده و ذرات آن خرد و آماده پخت می‌شود. از سبوس جو قبلا به عنوان غذای اسب و نشخوارکنندگان استفاده می‌شد اما مدتی است که متخصصان تغذیه به دلیل خواص بی‌شماری که این ماده غذایی دارد آن را برای کاهش وزن در رژیم‌های غذایی شان توصیه می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های سبوس جوی دو سر که باعث شده برای کاهش وزن به کار گرفته شوند غنی بودن آن از لحاظ الیاف محلول است. این فیبرها که توانایی حل شدن در دستگاه گوارش را دارند با سایر غذاهایی که در طول روز خورده می‌شوند، مخلوط شده و به سیری فرد کمک می‌کنند. نکته جالب این است که این فیبرها توسط بدن انسان قابل جذب نیستند و در نتیجه بدون اینکه جذب شوند از دستگاه گوارش و روده بزرگ دفع می‌شوند و در عین حال حجمی از مواد مغذی خاص مانند کربوهیدرات‌ها و لیپیدها را هم که با آنها مخلوط شده‌اند با خود می‌برند. به عبارتی با کاهش میزان کالری دریافتی و میل به مصرف قندها و چربی‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند.

ویژگی دیگر سبوس جوی دوسر این است که می‌تواند تا ۳۰ برابر حجم خود آب جذب کند. وقتی در معده قرار گرفت، متورم می‌شود و فرد به سرعت احساس پری می‌کند. هنگامی که در وعده صبحانه سبوس جوی دو سر مصرف می‌کنید، احتمال اینکه ساعت ۱۱ صبح به دنبال مصرف مواد غذایی شیرین باشید کاهش پیدا می کند. پاشیدن کمی سبوس جو دوسر روی ماست نیز برای میان وعده بعدازظهر بسیار کمک کننده است و میل به مصرف شیرینی را کاهش می‌دهد.

اگر می‌خواهید از مزایای سبوس جوی دوسر بدون آنکه دچار معده درد شوید بهره ببرید روزانه بین ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سبوس جو مصرف کنید. برای آنکه بدن به آن عادت کند، توصیه می‌شود با یک قاشق چای خوری در روز شروع کنید و به آرامی دوز آن را در طول هفته‌ افزایش دهید.  سبوس جو دوسر را می‌توان در ماست یا کمپوت میوه‌ها، سالاد یا سوپ استفاده کرد. از نظر تغذیه ای خام و پخته آن یکسان است پس می‌توان از سبوس جو دوسر در خمیر نان، کیک و... بهرمند شد.

البته اگر مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستید مصرف سبوس جوی دو سر توصیه نمی‌شود زیرا اطمینان از اینکه در هنگام برداشت، ذخیره سازی و حمل و نقل با سایر غلات حاوی گلوتن، مخلوط نشده باشد بسیار دشوار است.  

یادتان باشد، سبوس جو دوسر همانطور که سبب کاهش جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌شود روی جذب برخی مواد مغذی مفید برای بدن هم مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی تاثیر دارد. بنابراین، در صورت زیاده روی احتمال بروز کمبود بالا می‌رود.

ترجمه: سمیه مقصودعلی 

منبع: journaldesfemmes.fr

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =