کد خبر: 6306
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
آرتروز

کاهش وزن، تغییر در نحوه نشستن، بلند نکردن اجسام سنگین، نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به آرتروز اولیه دارد. این اقدامات در مواقعی که بیماری در مراحل اولیه قرار دارد و بیمار درد غیرقابل تحملی ندارد، به عنوان راه درمانی نیز مطرح می‌شود.

دکتر رضا زندی فلوشیپ جراحی هیپ و لگن با اشاره به اینکه آرتروز در دو دسته کلی اولیه و ثانویه تعریف می‌شود، گفت: آرتروز اولیه بدون هیچ علت خاصی، با افزایش سن، وجود سابقه خانوادگی و زمینه ژنتیکی یا بلند کردن اجسام سنگین ایجاد می‌شود و تمام مفاصل بدن را درگیر می‌کند.

وی افزود: آرتروز ثانویه به علت وجود یک عارضه مادرزادی، روماتیسم یا شکستگی در مفصل ایجاد می‌شود، البته آرتروز اولیه و به دنبال آن آرتروز زانو بسیار شایع است، چراکه بیشترین فشار به این مفصل وارد می‌شود.

این متخصص ارتوپدی در خصوص اقدامات پیشگیرانه این عارضه شایع، عنوان کرد: کاهش وزن، تغییر در نحوه نشستن، استفاده از هر دو توالت فرنگی و ایرانی، بلند نکردن اجسام سنگین نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به آرتروز اولیه دارد.  این اقدامات در مواقعی که بیماری در مراحل اولیه قرار دارد و بیمار درد غیرقابل تحملی ندارد، به عنوان راه درمانی نیز مطرح می‌شود. آب درمانی، ورزش های سبک، روش‌های دارویی، روش PRP و در برخی مواقع جراحی تعویض مفصل از دیگر روش‌های درمانی مطرح است.

فلوشیپ جراحی هیپ و لگن بر اهمیت انتخاب روش درمانی متناسب با علائم تاکید کرد و گفت: تعویض مفصل هیپ به عنوان بهترین عمل قرن شناخته شده، چراکه بیمار را به زندگی عادی برمی گرداند. البته معمولا آخرین انتخاب جراحی است و تا حدامکان سعی می‌شود عارضه را به کمک تغییر سبک زندگی و انجام ورزش‌های ساده رفع کرد.

وی ادامه داد: برخی اوقات بیمار به علت مصرف داروهای متعدد یا ابتلا به بیماریهایی همچون دیابت و پوکی استخوان، دچار تخریب مفصل می‌شود. از طرفی فرد به علت داشتن درد زیاد نمی‌تواند فشاری به مفصل خود وارد کند و تحرکی ندارد، همین امر نیز باعث بروز چاقی، دیابت و فشار خون و در نهایت تخریب مفصل می‌شود.

زندی در پایان تاثیرگذاری جراحی تعویض لگن را چشمگیرتر از عوارض آن اعلام کرد و افزود: هر اقدامی باید در زمان مناسب انجام شود و پیش از بروز هر مشکلی باید پیشگیری را مورد توجه قرار داد.

منبع: ایسنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =