سرویس: علم و دانش
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
کیتین

محققان می‌گویند در آینده "کیتین" می‌تواند ماده ایده آلی برای ساخت سکونتگاه در مریخ باشد، چرا که تولید آن فقط به مقدار کمی انرژی نیاز دارد و همچنین تجهیزات تخصصی لازم ندارد.

مسابقه اعزام فضانوردان و سپس افراد دیگر به سیاره مریخ در حال برگزاری است و یافتن راه‌هایی برای ساخت و ساز سکونتگاه‌های ایمن در سیاره سرخ نیز مهم است.اکنون تیمی از محققان دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور، مواد مبتنی بر "کیتین"(Chitin) را به عنوان بهترین گزینه برای ساخت ساختمان‌ها و ابزارها در مریخ پیشنهاد داده‌اند. زیرا در این صورت، فضانوردان فقط به آوردن مواد از زمین به مریخ احتیاج دارند و بقیه مواد لازم مستقیماً از سیاره سرخ مانند استفاده از خاک آن تأمین می‌شوند.

"کیتین" یک ماده الیافی است که از دیواره سلولی در قارچ‌ها، اسکلت خارجی حشرات و سخت پوستان و همچنین فلس های ماهی ها و دوزیستان به وجود می آید."کیتین" پلیمر بلندی از n-استیل گلوکزامین، مشتقی از گلوکز است و در جانداران متنوعی یافت می‌شود. این ماده سازنده اصلی دیواره سلولی قارچ‌ها،  اسکلت خارجی بندپایانی چون خرچنگ‌ها و حشرات، سوهانک یا رادولای نرم تنان و منقار سر پایان از جمله ماهی مرکب و هشت‌پا است.

"کیتین" همچنین دارای خواص درمانی اثبات شده و کاربردهای صنعتی است. "کیتین" ممکن است با پلی ساکارید سلولز و با پروتئین کراتین مقایسه شود. با اینکه کراتین یک پروتئین است، اما کراتین و کیتین دارای کاربردهای ساختاری مشابهی هستند.با ترکیب "کیتین" و خاک بی روح مریخ، کاوشگران آینده مریخ می توانند مستعمرات و مستملکات خود را حتی بدون نیاز به تجهیزات ویژه بسازند.محققان حشرات را به عنوان بخشی از رژیم غذایی کاوشگران مریخ پیشنهاد می کنند که پروتئین زیادی برای آنها فراهم می کند و همچنین یک محصول جانبی جامد برای ساخت مواد ساختمانی ارائه می دهد.

با توجه به منابع کشف شده در مریخ، مأموریت های آینده و ساخت سکونتگاه های طولانی مدت در آنجا نیاز به یافتن راه هایی برای ساخت ایستگاه ها و ابزارها دارد، بدون اینکه لازم باشد همه چیز از زمین به مریخ برده شود، چیزی که تقریبا غیرممکن خواهد بود.این تیم تئوری خود را با ترکیب "کیتوزان" که یک پلیمر آلی است با یک ماده معدنی که دارای خواص مشابه با خاک مریخ است، آزمایش کرد. سپس با استفاده از این ترکیب طیف گسترده ای از روش های ساخت را ایجاد کرد.به عنوان مثال، این ماده توانست مجسمه های کارتونی و ابزارهای اساسی را تولید کند و همچنین می تواند به عنوان ملاتی برای ترمیم حفره ها استفاده شود.

محققان سرانجام توانستند با این ماده حتی یک زیستگاه کامل مریخی ایجاد کنند که آن را "مارشا"(MARSHA) نامیدند.این تیم می گوید که تحقیقاتش در این مرحله تنها یک اثبات مفهوم است، چرا که هیچ یک از تولیدات آنها در شرایط شبیه به مریخ ایجاد نشده است.همانطور که گفته شد، "کیتین" ممکن است برای مأموریت های آینده به مریخ مفید باشد، بنابراین ممکن است در آینده از این کشف استفاده شود.

این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

منبع: ایسنا