کد خبر: 6229
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کمردرد 3

ستون فقرات از ۳۱ مهره تشکیل شده است و در میان آنها دیسک‌های بین مهره‌ای وجود دارند که نقش نرم کننده و ضربه گیر را بازی می‌کنند. بنابراین آن را با ورزش و نرمش منظم، قوی و انعطاف‌پذیر نگه دارید.

کمرتان را محترم بشمارید

ستون فقرات از ۳۱ مهره تشکیل شده است و در میان آنها دیسک‌های بین مهره‌ای وجود دارند که نقش نرم کننده و ضربه گیر را بازی می‌کنند. ستون فقرات از جمجمه شروع و به استخوان حاجی لگن ختم می‌شود و محور اصلی بدن به شمار می‌رود که اندام‌ها و بافت‌های قفسه‌ی سینه و ناحیه‌ی شکم را برروی خود نگه می‌دارد.

دیسک‌ها و مهره‌ها اجزایی هستند که برروی یک عکس رادیولوژی مشاهده می‌شوند. اما بخش اصلی داستان، به ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها مربوط می‌شود. ده‌ها سال نشستن برروی مبل و پشت میز باعث ضعف ماهیچه‌ها و رباط‌ها می‌شود. در این حالت، ستون مهره‌ها دچار انحراف می‌شود و در پی آن درد پایین ستون فقرات شروع می‌شود.

چگونه کمردرد را تسکین دهیم؟

هنگامی که درد حادی در ناحیه‌ی کمر دارید، همانند دیگر مفاصل با استراحت تورم موجود را از بین ببرید. استفاده از یخ و داروهای مسکن هم برای درمان دردهای حاد کمر مفید هستند.

ورزش‌های کمر انجام دهید

عمده‌ی مشکلات کمری، مشکلات مزمن هستند و تنها راه حل‌شان ورزش است. کمر مثل دیگر مفاصل است، با این تفاوت که مجموعه‌ای از مفاصل است که با هم کار می‌کنند. عملکرد مناسب کمر به قدرت و انعطاف‌پذیری آن بستگی دارد. ماهیچه‌های شکمی که در طرف مقابل ماهیچه‌های کمری هستند نیز باید قوی نگه داشته شوند. اگر یکی از این دو ماهیچه قوی‌تر از دیگری باشد، باعث عدم تعادل در کمر می‌شود. ماهیچه‌های ضعیف کمر، کمردرد را در پی خواهند داشت.

از کمرتان استفاده کنید ولی سوء استفاده نکنید

برداشتن ناگهانی اجسام سنگین، فشار زیادی را بر مفاصل ستون فقرات وارد می‌کند. بدیهی است که راه محافظت از ستون فقرات، قوی کردن آن است. به‌علاوه ورزش‌های کمری مانعی در مقابل پوکی استخوان و شکستگی مهره‌ها هستند. خوشبختانه تقریباً همه‌ی آسیب‌های کمری قابل پیشگیری هستند.

ورزش‌های تقویت کمر

بهترین ورزش کمر سه جلسه هفتگی بلند کردن پا درحال خوابیده، جمع کردن پا در شکم و لمس انگشتان نوک پا می‌باشد.

ستون فقرات را محترم بشمارید

کمر شما ستون اصلی بدن‌تان است که شما را در طول سفر زندگی حمل می‌کند، بنابراین آن را با ورزش و نرمش منظم، قوی و انعطاف‌پذیر نگه دارید. اگر از این کار غفلت کنید، کمردرد بر کیفیت زندگی‌تان در دوران سالمندی تأثیر منفی خواهد گذاشت. اما اگر باهوش باشید، با کمرتان محترمانه رفتار خواهید کرد و از خدمات فراوانی که به شما کرده‌است با ورزش منظم، تشکر خواهید کرد.

برگرفته از:  کتاب ۹۹ گام تا ۱۰۰ سالگی نوشته دکتر والتر بورتز

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =