کد خبر: 6226
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
گردن درد2

ماهیچه‌های گردن درست مثل یک آکاردئون منقبض می‌شوند و عصب‌ها، ماهیچه‌ها و عروق را تحت فشار می‌گذارند. گردن آزرده مشکلاتی از قبیل سردرد، کرخ شدن، دست‌ها و سرگیجه را به‌وجود می‌آورد.

گردن‌تان را عزیز بدارید

دکتر والتر بورتز در کتاب خود بیان می‌کند: به‌عنوان پزشکی که از سالمندان زیادی مراقبت کرده‌ام، دریافته‌ام که گردن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. گردن آزرده مشکلاتی از قبیل سردرد، کرخ شدن، دست‌ها و سرگیجه را به‌وجود می‌آورد. هر وقت بیماری با این مشکلات به من مراجعه می‌کند، بلافاصله گردنش را مورد معاینه قرار می‌دهم. زیرا اعصاب و رگ‌های خونی سر و بازوها از گردن عبور می‌کنند.

گردن، مجموعه‌ای از هفت مهره‌ی کوچک است که در بالای آنها جمجمه قرار دارد. گردن شبیه یک آکاردئون است و تا حدی انعطاف‌پذیر. هنگامی‌که صدمه یا تورمی بوجود می‌آید، ماهیچه‌های گردن درست مثل یک آکاردئون منقبض می‌شوند و عصب‌ها، ماهیچه‌ها و عروق را تحت فشار می‌گذارند. فشار برروی عصب‌ها باعث سردرد می‌شود و فشار برروی عروق، سرگیجه را به‌همراه دارد. معمولاً این علائم در صبح بدتر هستند زیرا استفاده از بالش در هنگام خواب، باعث خشکی عضلات می‌شود. با بیدار شدن و باز شدن عضلات فشار از روی اعصاب و عروق برداشته می‌شود و این علائم تخفیف می‌یابند.

گردن، ناحیه استرس

من گردن را اندام پاسخ، نام نهاده‌ام. چند لحظه به یک ماده شیر فکر کنید. وقتی با خطر مواجه می‌شود، گردنش افراشته، گوش‌هایش کشیده و چشم‌هایش خیره و شانه‌هایش بالا می‌روند تا برای مواجهه با خطر آماده شود. البته آناتومی شما به اندازه‌ی یک شیر قابل مشاهده نیست ولی در هنگام خطر، ماهیچه‌های گردن و شانه‌هایتان منقبض و چشم‌ها و اندام‌تان خیره و دقیق می‌شوند. درمقابل، وقتی همه چیز آرام است، شما سرتان را در هر جهت می‌چرخایند و تنش را از خود دور می‌کنید. بنابراین گردن یکی از جایگاه‌های استرس در بدن است.

برای تسکین درد ورزش کنید

اولین درمان یک گردن خشک و دردناک، گردن‌بند طبی، کشش یا مراجعه به فیزیوتراپی نیست، اولین درمان ورزش است. با تقویت گردن‌تان به آسانی صدماتی را که به آن وارد می‌شود، درمان کنید. برای تقویت گردن، دست‌تان را روی پیشانی بگذارید و سرتان را با آن بفشارید و این کار را ۱۰ بار تکرار کنید. سپس دست‌تان را پشت سرتان بگذارید و مجدداً سر را به آن بفشارید. این کار را نیز ۱۰ بار تکرار کنید. درطول یک روز چندین بار این دو حرکت را بطور متناوب انجام دهید. علاوه‌بر این با حرکت آرام گردن به جلو، عقب و دو طرف، انعطاف آن را حفظ کنید. دقت کنید که تمرینات گردن را بسیار آرام انجام دهید. به هیچ‌وجه گردن‌تان را نچرخانید.

بنابراین، به افق نگاه کنید نه به زمین. سرتان را بالا بگیرید و شانه‌هایتان را عقب نگاه دارید. راست بایستید. به بالای تپه‌ها نگاه کنید. به خود افتخار کنید و این احساس را به نمایش بگذارید. به گردن‌تان احترام بگذراید.

برگرفته از: کتاب ۹۹ گام تا ۱۰۰ سالگی نوشته دکتر والتر بورتز

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =