کد خبر: 6224
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
ایستادن صحیح

قامت مناسب به ساختار خوب بدن بستگی دارد. وقتی که این ساختار راست باشد، بدن در بهترین حالت قرار می‌گیرد و تمام اندام‌ها از وضعیت مناسب برخوردارند و در جایی که باید، قرار می گیرند.

راست بایستید

راست قامت باشید، چشمان‌تان را به افق بدوزید نه به جلوی پای‌تان. بخشی از نگرش منفی درباره‌ی کهنسالی، به ظاهر افراد مسن مربوط می‌شود. آنها اغلب خمیده و فرسوده به نظر می‌رسند. خوشبختانه این وضعیت هم قابل پیشگیری و هم قابل برگشت است. قوز، محصول ده‌ها سال تسلیم شدن به نیروی جاذبه و تنبلی است. برای به‌دست آوردن قامت مناسب باید تلاش کنید.

برای سلامتی‌تان هم مفید است

قامت مناسب به ساختار خوب بدن بستگی دارد. وقتی که این ساختار راست باشد، بدن در بهترین حالت قرار می‌گیرد و تمام اندام‌ها از وضعیت مناسب برخوردارند و در جایی که باید، قرار می گیرند. اما یک قامت نامناسب باعث جابجایی اندام‌های درونی بدن می‌شود و بر عملکرد آنها تأثیر منفی می گذارد.

راحت نفس بکشید

ریه‌هایتان را در نظر بگیرید. آنها در قفسه‌ی سینه فضایی برای هواگیری دارند و می‌توانند حجم بزرگی از هوای تازه را وارد و خارج کنند. حال خم شوید و در این حالت سعی کنید نفس بکشید. درحالت خمیده، ریه‌هایتان نمی توانند کارشان را انجام دهند.

به معده‌تان لطفی بکنید

علاوه‌براین، خمیدگی بر دیافراگم فشار وارد می‌کند و با ضعیف‌ شدن دیافراگرام در دوران سالمندی، باعث فتق معده و پارگی دیافراگم می‌شود. این عارضه علاوه‌بر ایجاد اختلالات تنفسی، مشکلاتی در هضم نیز ایجاد می‌کند. خمیدگی، هضم غذا را مختل می‌کند. می‌توانید با خمیده کردن خود بعد از صرف غذا، این موضوع را امتحان کنید. مسلماً حس خوبی نخواهید داشت.

از ستون فقرات خود محافظت کنید

بزرگترین مشکل دوران سالمندی به ستون فقرات مربوط می‌شود زیرا ستون فقرات محور بدن است و بیش از هر اندام دیگری تحت تأثیر سالمندی قرار می‌گیرد. ستون فقرات از مهره‌های متعددی تشکیل شده است که توسط ماهیچه‌های کمر و شکم در شکل و وضعیت مناسب قرار می‌گیرند. با ضعیف شدن این ماهیچه‌ها، مهره‌های ستون فقرات ساییده و در طول زمان دچار آرتروز می‌شوند. همه‌ی ما باید به طور منظم ورزش کنیم تا اطمینان حاصل نمائیم که مهره‌های ارزشمند ستون فقرات‌مان از وضعیت مناسب برخوردارند. چاقی که عامل بسیاری از ناهنجاری‌هاست، باعث تسریع فرآیند آرتروز می‌شود. بار اضافی برروی ستون فقرات، فرد را به خمیدگی بیشتر سوق می‌دهد که خود باعث افزایش فشار بر مهره‌ها می‌شود. به این‌صورت، این فرآیند روزبه‌روز آسیب بیشتری به ستون فقرات وارد می‌کند. با راست ایستادن، ستون فقرات‌تان را در بهترین وضعیت قرار دهید.

در صد سالگی شاداب و پرانرژی به نظر برسید

با افزایش سن، قامت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یک سالمند ۹۰ ساله‌ی راست قامت، قطعاً زندگی فعالی را پشت سر گذاشته است. گاهاً به دلیل بی توجهی، بخشی از بدن مدت زیادی غیرفعال بوده و بدن را به خمیدگی ناخوشایندی دچار می کند که در این‌صورت درمان آن تقریباً غیرممکن است. تنها راه‌حل پیشگیری است.

رسیدن به ۱۰۰ سالگی مهم است ولی رسیدن به ۱۰۰ سالگی با قامتی راست مهم‌تر است. سرتان را بالا نگه دارید، زانوهایتان را صاف کنید و شانه‌های‌تان را عقب نگه دارید. یک علامت تعجب (!) باشید!

منبع: کتاب ۹۹ گام تا ۱۰۰ سالگی نوشته دکتر والتر بورتز

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =