کد خبر: 6203
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
ضدعفونی دست ها

بهترین ضدعفونی‌کننده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌های الکلی هستند. آنها همچنین قابلیت اشتعال دارند. حتما بطری‌های ضدعفونی‌کننده دست را در مکانی امن و بدور از شعله آتش یا گرمای زیاد نگه دارید.

این نکات را درباره ضدعفونی‌کننده‌ها دست در نظر داشته باشید:

دست‌ها را به خوبی تمیز نمی‌کند :
ضدعفونی‌کننده‌ها ممکن است میکروب‌ها را مهار کند اما آلودگی را از دست‌ها پاک نمی‌کند، به همین دلیل کار ضدعفونی‌کننده سخت می‌شود، سعی کنید بعد از انجام کارهایی مانند باغبانی، بازی در فضای باز، ماهیگیری یا اردو، بلافاصله آلودگی‌ها را از دست‌های خود پاک کنید.

به جای صابون می‌توانید استفاده کنید :
نه تنها آب و صابون تمیز و ضدعفونی‌کننده است، بلکه در از بین بردن میکروب‌هایی مانند نورو ویروس، کریپتوسپوریدیوم و کلستریدیوئیدس دیفیسیل نیز موثر هستند. همچنین ضدعفونی‌کننده دست نمی‌تواند مانند شوینده‌های صابونی، مواد شیمیایی یا فلزات سنگین را از دست پاک کند.

کیفیت همه ضدعفونی‌کننده‌های دست شبیه هم نیست :
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند که از مواد ضدعفونی‌کننده با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید که بیشترین میکروب را در هر بار مصرف از بین می‌برید.

ممکن است خطرناک باشد :
بهترین ضدعفونی‌کننده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌های الکلی هستند. آنها همچنین قابلیت اشتعال دارند. حتما بطری‌های ضدعفونی‌کننده دست را در مکانی امن و بدور از شعله آتش یا گرمای زیاد نگه دارید.

ممکن است ترکیبات آن سمی باشد :
سازمان غذا و دارو(FDF) دریافت که متانول در بیش از ۱۰۰ نوع برند ضدعفونی‌کننده دست موجود است. این نوع الکل جذب پوست می‌شود و ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ، سردرد، تاری دید، کوری دائمی، تشنج، کما، آسیب دائمی به سیستم عصبی و یا حتی مرگ شود. لیست مارک‌هایی را که نباید از آنها استفاده کنید را می‌توانید در وب‌سایت FDA پیدا کنید.

 ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا را از بین نمی‌برد :
مطالعه‌ای نشان داد که اگر مخاط بینی بر روی دست باشد، ضدعفونی‌کننده دست به خوبی روی آن اثر ندارد. متخصصان می‌گویند توده مخاط میکروب‌ها را روی دست جمع می‌کند. بهترین کار، شستن دست‌ها بعد از هر بار عطسه است.

 نباید زیاد استفاده کنید :
الکل موجود در ضدعفونی‌کننده دست، منجر به خشکی و ترک پوست می‌شود و راه را برای ورود میکروب‌ها باز می‌کند.
هر بار به اندازه کافی استفاده کنید تا این اتفاق نیفتد. می‌توانید بعد از خشک شدن دست‌ها، لوسیون بزنید تا هر گونه حساسیت را کم کنید.

ممکن است نحوه مصرف را ندانید :
برای اینکه ضدعفونی‌کننده دست به خوبی تاثیرش را بگذارد، باید دست‌ها را از آلودگی و میکروب پاک کنید. در هر بار استفاده یک تا دو پاف بزنید. به تمام دست بخصوص بین انگشتان و صبر کنید تا بر روی دست‌ها خشک شود. زمان آن حدودا ۲۰ ثانیه است.

می‌توانید در خانه درست کنید:
مارک‌هایی که از فروشگاه خریداری می‌کنید، بهترین هستند اما اگر نمی‌توانید یک ضدعفونی‌کننده خوب برای دست پیدا کنید، خودتان می‌توانید آن را بسازید. قبل از تهیه آن دست‌های خود را بشویید. برای تهیه آن ۴ پیمانه الکل ایزوپروپیل، یک‌چهارم پیمانه پراکسید هیدروژن، ۴ قاشق چای خوری گلیسیرین، ۱ پیمانه آب مقطر(یا آب جوشیده و خنک) را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای تمیز مخلوط کنید.

خوردن آن خطرناک است :
فقط کمی از ضدعفونی‌کننده دست می‌تواند مسمومیت با الکل را ایجاد کند؛ حتی کمترین مقدار از آن برای کودکان کوچک خطرناک است. ضدعفونی‌کننده دست را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

به نوعی دارو محسوب می‌شود :
سازمان غذا و دارو(FDA) مواد ضدعفونی‌کننده دست را یک نوع داروی بدون نسخه (OTC) می‌شناسد. همیشه برچسب روی آن را بخوانید، زیرا نحوه صحیح مصرف را نشان می‌دهد.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع:  WebMD 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =