کد خبر: 6199
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
کرونا

با شیوع کرونا این روزها مردم بیشتر از قبل به سیستم ایمنی بدن توجه می‌کنند. بنابراین آگاهی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی در روزهای اپیدمی ویروس کرونا اهمیت زیادی دارد. زمانی که یک عامل خارجی خطرآفرین وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن فعال شده و در مقابل آن آنتی بادی تولید می‌کند.

- به پشت بخوابید و استراحت کنید
 داشتن کمی استرس خوب است. زیرا به بدن کمک می‌کند تا برای مقابله با مشکلات آماده باشد اما اگر استرس خیلی طولانی شود، مضر است. مطالعات نشان می‌دهد که استرس می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تضعیف کند. پس تا کارهاییمی‌توانید از آن اجتناب کنید. از مزایای آن بهره بگیرید و را انجام دهید که از آن لذت می‌برید.

- یک دوست خوب داشته باشید
داشتن یک یا دو دوست در مواقع لزوم نقش حمایتی دارد و حداقل باعث آرامش عاطفی فرد می‌شود. یک نفر به جای اینکه تعدادی از افرادی که با او دوستی صمیمانه ندارند را دور و بر خود جمع کند، بهتر است دوستان کم اما نزدیک و قابل تکیه برای خود داشته باشد و سعی کند دوستان تازه‌ای داشته باشد تا بتواند با آنها دوران تازه‌ای را تجربه کند.

- روابط اجتماعی داشته باشید
همه ما می‌دانیم که داشتن دوست اهمیت دارد اما روابط اجتماعی قوی همچنین می‌تواند تاثیر زیادی در سلامتی فرد داشته باشد. افرادی که روابط سالم دارند احتمالا از کسانی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند، بیشتر زنده می‌مانند. آیا می‌خواهید حلقه ارتباطات خود را افزایش دهید؟ پس داوطلب شوید و در کلاس آموزشی و یا در یک کار گروهی شرکت کنید که به آن علاقه‌مند هستید و استعداد خود را پرورش دهید.

- نیمه پر لیوان را ببینید 
وقتی به افکار خوب فکر می‌کنید، سیستم دفاعی بدن بهتر کار می‌کند. آیا می‌خواهید همیشه خوشحال باشید؟ کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. حتی در موقعیت‌های دشوار هم سعی کنید جنبه مثبت آن را ببینید و خود را آزار ندهید.

- بخندید 
خنده بسیار خوب است. نه تنها باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشید، بلکه هیچ تاثیر منفی هم نخواهد داشت. مطالعه‌ای نشان داد، افرادی که با دیدن فیلم‌های خنده‌دار با صدای بلند می‌خندند، سیستم ایمنی بدنشان بهتر کار می‌کند اما هنوز نمی‌دانیم که چگونه می‌تواند در طولانی‌مدت بیماری را کاهش دهد.

- خوراکی‌های رنگی بخورید
میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. این مواد مغذی از رادیکال‌های آزاد و مولکول‌هایی که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند، محافظت می‌کنند. برای دریافت این ماده مغذی، پرتقال، فلفل سبز، کلم بروکلی، کیوی، توت فرنگی، هویج، هندوانه، پاپایا، سبزیجات برگ‌دار و طالبی بخورید.

- از گیاهان و مکمل‌ها استفاده کنید
برخی از این داروها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند اما ما نیاز به تحقیقات بیشتری داریم تا بدانیم آیا واقعا برای بدن ما مفید هستند یا خیر. از آنجایی که آنها می‌توانند با سایر داروها تداخل ایجاد کنند، اگر می‌خواهید این داروها را امتحان کنید با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید کدام یک برای بدن شما بی‌ضرر است.

- بدنتان را حرکت دهید 
ورزش، روش ساده تقویت سیستم دفاعی بدن است. همچنین می‌تواند استرس را کاهش داده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها را کاهش دهد. اگر تقریبا نیم ساعت در روز تمرین کنید، از فواید آن بهره‌مند خواهید شد. لازم نیست سخت تمرین کنید. هر نوع حرکتی می‌تواند موثر باشد: دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، یوگا، شنا یا حتی گلف بازی.

- خواب شبانه خوبی داشته باشید
بدون خواب مناسب، سیستم ایمنی بدن توانایی لازم برای مبارزه با بیماری را نخواهد داشت. اکثر افراد به حدود ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند.
برای داشتن خواب بهتر، به یک برنامه منظم برای خوابیدن نیاز دارید. در طول روز فعال باشید. از مصرف کافئین و مشروبات الکلی نزدیک به زمان خواب پرهیز کنید. اتاق خواب را خنک نگه دارید و در پایان روز به خودتان استراحت دهید تا به آرامش برسید.

- الکل ننوشید
مصرف الکل عمر را کوتاه می‌کند و مقدار زیاد آن می‌تواند قدرت دفاعی بدن را تضعیف کرده و باعث بیماری شود. همچنین می‌تواند عامل سرطان باشد و الکل به هر میزان که مصرف شود مجموع خطرات سلامتی را بالا می‌برد.

- سیگار را ترک کنید 
به سیستم ایمنی بدنتان کمک کنید و سیگار را ترک کنید. حتی اگر برای چندمین بار است که ترک می‌کنید، باز هم تلاش کنید. در مورد چگونگی ایجاد این تغییر اساسی در زندگیتان از پزشک راهنمایی بگیرید. حتی از دود سیگار هم دوری کنید.

- دست‌هایتان را بشویید
قبل از اینکه میکروب‌ها وارد بدن شوند با آن مقابله کنید و آن را از روی دست خود پاک کنید. از آب و صابون استفاده کنید. حداقل ۲۰ ثانیه دستتان را بشویید. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، یک محلول ضدعفونی کننده دست می‌تواند موثر باشد(مگر اینکه دست آلوده به خاک و چربی باشد). این را بدانید که همه میکروب‌ها و سایر آلاینده‌ها را از بین نخواهد برد. بنابراین حداقل از الکل ۶۰درصد استفاده کنید.

مترجم: مهتا زمانی‌نیک 
منبع: WebMD

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =