کد خبر: 6174
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
نور خورشید

بدن انسان به کمک اشعه ماوراء بنفش خورشید، ویتامین دی را که برای استخوان‌ها، سلول‌های خونی و سیستم ایمنی ضروری است می‌سازد.

هر وقت که راجع به خورشید فکر می‌کنیم اولین چیزی که شاید به خاطرمان خطور کند این است که اشعه خورشید زیانبار است. فکر می‌کنیم که اگر مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار بگیریم دچار مشکلات زیادی خواهیم شد و سلامتی ما به خطر خواهد افتاد. اما، اگر صبح زود زمانی که خورشید هنوز در روشنترین حالت خود نیست و به مدت کم در معرض نور افتاب قرار بگیریم می‌تواند از جهاتی برای سلامتی مامفید هم  باشد.

چه مقدار نور خورشید کافی است؟

جواب این سوال برای هر فرد با فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد و بستگی به رنگ پوست، سن، وضعیت سلامتی، تغذیه و محل زندگی شما دارد. به باور دانشمندان به طور کلی اگر افراد روزانه بین 5 تا 15 دقیقه و اگر فردی که پوست تیره‌ای دارد حداکثر تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند هیچگونه خطری برای سلامتی آنها نخواهد داشت. البته اگر از کرم ضد آفتاب استفاده کنید می‌توانید زمان بیشتری از نور خورشید بهره ببرید.

ویتامین D 

بدن انسان به کمک اشعه ماوراء بنفش خورشید  ویتامین D  را که برای  استخوان‌ها، سلول‌های خونی و سیستم ایمنی ضروری است می‌سازد. همچنین وجود این اشعه موجب می‌شود که بدن برخی مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و فسفر را جذب و مصرف کند. اغلب افراد این ویتامین را از طریق مواد غذایی دریافت می‌کنند و کودکانی که دچار کمبود این ویتامین هستند استخوان‌های نرم و ضعیفی دارند.

ویتامین ‌D و بیماری‌ها

هر چند که سپری کردن زمان زیاد در فضای باز و زیر نور خورشید  ریسک ابتلا به سرطان پوست را بیشتر می‌کند اما، از سوی دیگر افرادی که در مناطق شمالی کره زمین زندگی می‌کنند و از نور کافی خورشید بی بهره‌اند بیشتر مستعد  ابتلا به بیماری‌هایی مانند "مالتیپل اسکلروزیس" و سایر بیماری‌های اتو ایمون هستند. به عقیده دانشمندان علت ان کمبود نور خورشید و در نتیجه ویتامین D است.

خواب بهتر

تنظیم ساعت بدن ما نیازمند این است که چشمان ما روشنایی روز را ببیند. به نظر می‌رسد افرادی که صبح زود در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند شب خواب راحتتری دارند. این موضوع با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا چشمان ما نور کمتری را جذب می‌کند و در نتیجه برای به خواب رفتن دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد.

کاهش وزن

ظاهرا نورخورشید صبحگاهی کمک زیادی به دفع چربی بدن می‌کند. شما لازم است 20 تا 30 دقیقه بین ساعت 8 صبح تا ظهر در زیر نور افتاب قرار بگیرید البته هر چه این زمان به صبح نزدیکتر باشد نتیجه بهتر خواهد شد. دانشمندان می‌گویند که اشعه خورشید موجب کوچک شدن سلول‌های چربی زیر پوست می‌شود. از سوی دیگر قرار گرفتن زمان بیشترزیر نور خورشید به این معناست که تحرک بدنی بیشتری هم در فضای بیرون از خانه دارید و خود همین ورزش برای سلامتی و از جمله کاهش وزن بسیار مناسب است.

سلامت روانی

نور خورشید به افزایش سطح ماده شیمیایی "سروتونین"  در مغز کمک می‌کند. داشتن انرژی بیشتر، آرامش و تمرکز تا حد زیادی مرهون وجود این ماده در مغز است. پزشکان معمولا برای درمان افسردگی‌های فصلی  و یا سایر انواع افسردگی‌هایی  که ناشی از کمبود این ماده درمغز است استفاده از نور مصنوعی و یا طبیعی را برای این بیماران توصیه می‌کنند.

سلامت چشم‌ها

وجود مقدار کافی نور خورشید در طول زندگی به خصوص در زمان جوانی و یا اوایل بزرگسالی ممکن است احتمال نزدیک بینی را کمتر کند. از سوی دیگراگر مدت زیادی در معرض مستقیم نور خورشید قرار داشته باشید چشمان شما اسیب می بیند و احتمال  تاری دید  و ابتلا به آب مروارید افزایش می‌یابد.

پوست بدن شما

دانشمندان بر این باورند که عامل عمده سه نوع سرطان پوست، "ملانوما"، "بازال سل کارسینوما" و "اسکواموس سل کارسینوما" قرار گرفتن زیاد در زیر نور آفتاب است. بنابراین اگر لازم است که بیش از 15 دقیقه در فضای باز قرار داشته باشید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و یا بدن خود را بپوشانید. اما از سوی دیگر مقدار کم اشعه ماوراءبنفش ممکن است باعث کاهش علائم برخی بیماری‌های پوستی مانند "اگزما"، "پسوریازیس" و" ویتیلیگو شود.

نور خورشید، یک راه درمانی

نور خورشید در کنار تاثیرات سوئی که بر روی پوست دارد، نور فیلتر شده آن در درمان زردی نوزادان موثر است. زردی نوزادان زمانی اتفاق می‌افتد که میزان ماده شیمیایی "بیلی روبین" در خون نوزاد افزایش می‌یابد و در نتیجه پوست نوزاد کمی زرد می‌شود. اگر در این شرایط نوزاد را در پشت شیشه‌ای که اشعه مضر خورشید را فیلتر می‌کند قرار دهیم ممکن است که سطح "بیلی روبین" خون کاهش یابد. توجه داشته باشید که هرگز نوزاد را در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. 

به مدت طولانی زیر نور آفتاب نمانید

یکی از عوارض قرار گرفتن طولانی مدت و بدون استفاده از کرم ضد آفتاب و یا وسایل محافظتی در زیر نور مستقیم افتاب، خطر ابتلا به سرطان پوست است،  پیر شدن پوست  و  ایجاد چین وچروک، چرم مانند شدن بافت پوست و ایجاد لکه‌های تیره هم از دیگر عوارضی است که نور مستقیم خورشید نصیب ما می‌کند. وقتی که پوست دچار آفتاب سوختگی می‌شود سلول‌های پوست برای ترمیم از گلبول‌های سفید خون کمک می‌گیرند و همین عامل موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و توانایی آن را برای مبارزه با میکروب‌های احتمالی کمتر می‌کند.

از چشمهایتان محافظت کنید

برای جلوگیری از آسیب چشمان خود در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید در زمانی که در فضای باز هستید حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. نور خورشید هر زمان می‌تواند به چشمان شما صدمه بزند و خطر آن فقط مختص به فصل تابستان نیست. نور خورشید حتی در زمانی که هوا ابری است می‌تواند آسیب‌زا باشد. فراموش نکنید که چشم کودکان هم به مانند بزرگسالان نیازمند مراقبت در برابر خورشید است.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

کرم ضد آفتاب با  15SPF (Sun protection Factor) یا بیشتر بسیار مناسب است. از کرمی استفاده کنید که بیشتر مانع جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌شود. کرم را 30 دقیقه پیش از بیرون رفتن از منزل روی صورت و قسمت‌های باز بدن خود از جمله روی لب‌ها، گوش‌ها و گردن بمالید. اگر بدن شما زیاد عرق می‌کند و یا اگر برای شنا بیرون می‌روید کرم بیشتری استفاده کنید. سعی کنید در بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر در فضای باز نمانید زیرا در این ساعات قدرت اشعه خورشید بیشتر از هر زمان دیگر است.

از دستگاه‌های برنزه کننده (سولاریوم) استفاده نکنید

این دستگاه‌ها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند. اگر قبل از سن 35 سالگی از این دستگاه استفاده کنید شانس اینکه  به سرطان پوست ملانوما  مبتلا شوید 60% بیشتر می‌شود. حتی یک جلسه استفاده از این دستگاه شانس ابتلا به ملانوما را 20% و سایر انواع سرطان‌های پوست را تا 65% بیشتر می‌کند. اگر مایلید که تمامی بدن خود را برنزه کنید استفاده از لوسیون‌های برنزه کننده انتخاب بهتری است. این لوسیون‌ها معمولا خاصیت ضد آفتاب ندارند لذا فراموش نکنید که همراه با ان از کرم ضد آفتاب هم استفاده کنید.

با پزشک متخصص پوست مشاوره کنید

ماهی یک بار پوست خود را کنترل کنید. در صورت لزوم از افراد خانواده بخواهید تا نقاطی از پوستتان را که خود قادر به مشاهده ان نیستید بررسی کنند. مقابل یک آینه قدی بایستید تمامی  بدن خود را از نظر احتمال وجود لکه غیرعادی کنترل کنید. اگر متوجه برجستگی و یا لکه‌ای غیر عادی شدید حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

منبع:WebMd

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =