کد خبر: 6097
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
شکر

غلات تصفیه‌شده مانند انواع شیرینی‌جات تاثیر مثبتی در کاهش استرس البته در کوتاه‌مدت دارند. از همین‌رو معمولا تمایل به مصرف این خوراکی‌ها در شرایط استرس زا کاربرد دارد. اما چنین تاثیری نمی‌تواند توصیه خوبی در دوران اپیدمی کرونا باشد زیرا می‌تواند بدن را نسبت به ابتلا به این بیماری مستعد کند.

در مدت اپیدمی کرونا، بسیاری از مردم تمایل به خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده دارند تا احتمال تماس با آلودگی کمتر باشد. همچنین ماندگاری طولانی و آماده‌شدن سریع نیز دلیل دیگر افزایش خرید این محصولات است. خوراکی‌های فرآوری‌شده مانند نان‌های سفید نظیر باگت، شیرینی‌جات، خمیرهای‌ آماده، برنج سفید، کمپوت و آبمیوه‌های صنعتی غالبا حاوی60 تا 70 درصد آرد سفید یا شکر هستند که در اصطلاح دقیق‌تر، "قندهای ساده" یا خوراکی‌های با شاخص گلیسمی بالا نامیده می‌شوند. این خوراکی‌ها معمولا فیبر کمی دارند، به‌سرعت جذب می‌شوند و قند خون همچنین ترشح انسولین را افزایش می‌دهند. ترشح زیاد انسولین زمینه تجمع چربی‌ها را ایجاد می‌کند و مانع از تولید هورمون‌های کنترل گرسنگی مانند GLP-1 خواهد شد.

خوراکی‌های آرامش بخش اما ناسالم در دوران کرونا

مصرف خوراکی‌های با قند بالا در شرایط استرس تاحدی آرامش‌بخش است زیرا در عملکرد اسیدآمینه تریپتوفان در مغز نقش دارد که پیش‌نیاز تولید سروتونین خواهد بود. سروتونین هورمونی است که‌ به‌عنوان شادی‌بخش شناخته می‌شود.  اما مشکل اینجاست که مصرف مداوم منابع با شاخص گلیسمی بالا به سلامت متابولیک بدن آسیب می‌رساند و زمینه‌ساز افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. از آنجا که هر 3 بیماری نامبرده با خطر بالای ابتلا به کووید19 همراه است، انتخاب خوبی برای دوران اپیدمی آن نخواهد بود. 

بهترین انتخاب ها 

بنابراین، حبوبات، غلات سبوس‌دار، میوه‌های تازه و سبزیجات بهترین انتخاب ها در رژیم غذایی متعادل هستند که شاخص گلیسمی پایین یا متوسط دارند. این گروه از موادغذایی بدون عوارض قندهای ساده سطح سروتونین را نیز افزایش می‌دهند و در بهبود وضعیت روانی فرد نیز موثر هستند. 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:La Nutrition.fr

* سلامت 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =