بالن فضایی

ناسا قصد دارد یک بالن عظیم الجثه مجهز به تلسکوپ را به لایه استراتوسفر جو زمین ارسال کرده و از آن برای مطالعه فضای اطراف زمین استفاده کند. این بالن که ابعادی برابر با یک استادیوم فوتبال دارد، تلسکوپ یاد شده به طول ۲.۵ متر را به لبه فضا حمل خواهد کرد.

آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا (JPL) می‌گوید تلسکوپ ASTHROS حدوداً سه هفته به کمک جریان‌های بادی بر فراز جنوبگان (قاره‌ای در قطب جنوب) پرواز خواهد کرد. این تلسکوپ با پرواز در ارتفاع تقریباً ۴۰ کیلومتری از سطح زمین، محدوده فروسرخ دور (FIR) را مطالعه خواهد کرد.

تیم ناسا به تازگی ساخت تلسکوپ، تجهیزات علمی و همچنین سیستم‌های خنک کننده و الکترونیکی آن را به اتمام رسانده است. آزمایش تلسکوپ از ماه آینده آغاز می‌شود تا از عملکرد صحیح همه اجزا اطمینان حاصل شود.

محققان با استفاده از تلسکوپ ASTHROS حرکت و سرعت گازهای اطراف ستاره‌های تازه متولد شده در کهکشان راه شیری را مطالعه خواهند کرد. این تلسکوپ همچنین در اتفاقی که برای اولین بار رخ می‌دهد، وجود دو نوع یون نیتروژن را شناسایی و از آن‌ها نقشه برداری خواهد کرد.

برای فرستادن این تلسکوپ به فضا به بالن بسیار بزرگی نیاز بوده است. به همین دلیل ناسا از بالنی استفاده کرده که عرض آن در حالت کاملاً پر به ۱۵۰ متر می‌رسد. تلسکوپ و تجهیزات عملی در محفظه‌ای که زیر بالن تعبیه شده قرار خواهند گرفت.

«Jose Siles»، مدیر پروژه ASTHROS از آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا می‌گوید:

«مأموریت‌هایی مثل ASTHROS که با بالن انجام می‌شوند، ریسک بالاتری نسبت به مأموریت‌های فضایی داشته ولی دستاوردهای بالاتری را به ارمغان می‌آورند. ما با ASTHROS می‌خواهیم رصدهای اخترفیزیکی را انجام دهیم که هرگز در گذشته انجام نشده‌اند. این مأموریت با آزمایش فناوری‌های جدید و فراهم کردن زمینه برای آموزش نسل بعد مهندسان و محققان، مسیر را برای مأموریت‌های فضایی آینده هموار می‌کند.»

ناسا می‌گوید تلسکوپ ASTHROS دسامبر سال ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) به فضا خواهد رفت اما احتمال تغییر تاریخ در سال‌های آینده وجود دارد.

منبع: دیجیاتو

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =