سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
آهن

بر اساس این تحقیقات میزان غیرطبیعی آهن در خون می‌تواند بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سن را تحت تاثیر قرار دهد. در این تحقیقات مجموعه‌های بزرگی از اطلاعات مربوط به بیش از یک میلیون داوطلب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این مطالعه ۱۰ منطقه ژنومی مرتبط با افزایش طول عمر و بهبود سلامت شناسایی شد که پیش از این ارتباط پنج مورد از آن‌ها با پیری سالم شناخته نشده بود.

نکته قابل توجه این است که برخی از این مناطق ژنومی مرتبط با پیری سالم، دربرگیرنده مقادیر قابل توجهی از ژن‌های درگیر در متابولیسم آهن هستند.

محققان با انجام این تحقیقات به این فرضیه رسیدند که میزان غیرطبیعی آهن در خون می‌تواند عامل بروز برخی از بیماری‌های مرتبط با پیری باشد.

بر اساس این تحقیقات میزان بالای آهن خون می‌تواند موجب کاهش طول عمر در دوران پیری شود و به همین علت مصرف گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی از آهن می‌تواند موجب بروز بیماری‌های مرتبط با پیری مانند بیماری‌های قلبی باشد.

اکنون محققان در تلاش هستند که ساختارهای ژنتیکی موثر در فرایند پیری را به طور دقیق شناسایی کنند تا بتوانند وضعیت سلامت افراد را در این دوران بهبود بخشند.

رژیم غذایی سالم مهمترین عامل در حفظ عملکرد شناختی مغز

مطالعات محققان موسسه ملی چشم آمریکا نشان می‌دهد تبعیت از رژیم غذایی سالم می‌توان عملکرد شناختی مغز را در سنین بالا حفظ کند. بر اساس این مطالعات رژیم غذایی مدیترانه‌ای نقش مهمی در افزایش عملکرد شناختی مغز دارد.

رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است.

این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود.

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.