کد خبر: 5998
سرویس: علم و دانش
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
شهر

غول تکنولوژی چینی تنسنت (Tencent) از تصمیم خود برای ساخت یک «شهر آینده» ی تقریباً عاری از خودرو، در اندازه ی کشور موناکو، در دل کلانشهر شنزن چین خبر داده.

در این شهر که «نت سیتی» نام گرفته و ۲ میلیون متر مربع مساحت دارد، به گفته ی طراحان پروژه، اولویت با عابران پیاده، فضاهای سبز و ماشین های خودران است.

این پروژه ی بلندپروازانه ی شهر در شهر قرار است در تکه زمین اصلاح شده ای در محل مدخل رودخانه مروارید چین بنا شود. این شهر که برای جا دادن جمعیتی در حدود ۸۰ هزار نفر طراحی شده، عمده ی کارکرد آن به شرکت تنسنت اختصاص دارد، شرکت خوشه ای که در پشت پیامرسان های پرطرفدار وی چت و کیوکیو حضور دارد.
نت سیتی اما فقط منطقه ای اداری برای شرکت ها و ادارات نیست، بلکه قرار است در آن فروشگاه، مدرسه و دیگر امکانات عمومی هم وجود داشته باشد و از طریق پل ها، کشتی ها و متروی شهر به دیگر قسمت های شنزن متصل شود. NBBJ، شرکت آمریکایی ای که در پشت طرح کلی حضور دارد، امیدوار است تا مکان های تفریحی، پارک های و تفریحگاه های ساحلی نت سیتی بازدیدکنندگان را از سایر نقاط شهر به آنجا جذب کنند.
به علاوه، به گفته ی طراحان نت سیتی، این پروژه با مکان های محصوری که ساخت آن ها توسط شرکت های بزرگ تکنولوژی در سال های اخیر آغاز شده، متفاوت است.
آن ها می گویند: «نت سیتی به طور قطع یک جاذبه ی گردشگری است و اجزای شهری دارد. قرار نیست یک جزیره ی مجزا و محفوظ باشد. نت سیتی یک شهر پویا است. آدم ها در آن قدم می زنند، با یکدیگر ارتباط می گیرند و آنجا تبدیل به مکانی حیاتی برای شنزن خواهد شد.»
طراحان این پروژه ی بلندپروازانه همچنین می گویند: «ایجاد یک شهر عاری از خودرو در دنیای ما هنوز کمی چالش برانگیز است، به همین خاطر ما زمان زیادی صرف کردیم تا شهری طراحی کنیم که تا حد ممکن کم ضرر باشد و برای این کار خودروها را از جایی که نیازی به آن ها نیست حذف کردیم و تمرکز را بر روی افراد گذاشتیم.»

گرچه خودروهای عادی می توانند به برخی قسمت های نت سیتی دسترسی داشته باشند اما در این طرح تمرکز بر روی یک «مسیر سبز» گذاشته شده که برای اتوبوس ها، دوچرخه ها و ماشین های خودران طراحی شده. این طرح چیزی را حذف می کند که طراحان پروژه به آن ترافیک «غیر ضرور» می گویند.
طراحان نت سیتی در اینباره می گویند: «ما تعداد خیابان ها را در بعضی قسمت های شهر کم کردیم که فکر می کنیم برای اینکه افراد بعد از پیاده شدن از مترو یا تاکسی تا رسیدن به مقصد خود ۲ دقیقه بیشتر پیاده روی کنند بسیار عالی هستند.»
«و در آن دو دقیقه شما ممکن است با یک چیز الهام بخش رو به رو شوید، با طبیعت ارتباط بگیرید یا به یکی از همکاران تان برخورید که مدتی است او را ندیده اید. همه ی آن چیزهایی که ممکن است در یک محیط کاری ببینید می تواند در داخل شهر اتفاق بیفتد.»

منبع: روزیاتو

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =