کد خبر: 5988
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
گوشت

عادت‌های خطرناک

همه انسان‌ها در طول زندگی خود مرتکب اشتباه‌هایی می‌شوند که برخی از آنها به مرور زمان برایمان به یک عادت تبدیل شده است؛ عادت‌های خطرناکی که توجه نکردن به آنها می‌تواند برایمان خطرآفرین شود؛ بنابراین ضروری است به تکرار این عادت‌های خطرناک پایان دهیم. برخی از این اشتباه‌های رایج که طبق عادت انجام می‌دهیم، به پخت و پز مربوط می‌شود. در ادامه برخی از این عادت‌های بد و خطرناک را آورده‌ایم، عادت‌هایی که ممطئنا شما هم در طول زندگی خود بارها آن را انجام داده‌اید، بدون اینکه از خطرهای آن باخبر باشید.

یخ‌زدایی گوشت در خارج از یخچال

این کار در خارج از یخچال ایده بسیار نامناسبی است، چراکه باکتری‌ها به سرعت در دمای 5 تا 60 درجه سانتیگراد رشد می‌کنند؛ به همین دلیل نگه داشتن محصولات و فرآورده‌های خراب شدنی بیش از یک یا دو ساعت خارج از یخچال بسیار خطرناک است. برای یخ‌زدایی گوشت، می‌توان آن را در یخچال یا مایکروویو قرار داد.

شستن گوشت خام

شستن همیشه به معنای تمیز شدن یا تمیز کردن چیزی است که البته این کار در مورد گوشت نتیجه‌ای عکس خواهد داشت. شستن مرغ‌های خام، گوشت گاو، گوشت بره یا گوشت گوساله قبل از پخت و پز، از سوی متخصصان توصیه نشده است. دلیل آن هم این است که باکتری‌های موجود در گوشت می‌توانند به راحتی در محصولات دیگر، سطوح و ظروف گسترش پیدا کنند.

قرار دادن عسل در درجه حرارت بالا

براساس تحقیقات انجام شده، قرار گرفتن عسل در دمای بالا می‌تواند به کاهش کیفیت آن منجر شود. این کار ممکن است افزایش برخی ترکیبات سرطان زا را به دنبال داشته باشد. از این رو بهتر است عسل را به چای، آبجوش یا غذاهای گرم اضافه نکنید تا خواص شگفت‌انگیز آن از بین برود.

بررسی مواد غذایی

تشخیص باکتری‌های خطرناک از هر نظر (چه ظاهری و طعم غذایی) غیرممکن است، حتی اگر تعداد این باکتری‌ها بسیار کم باشد. باکتری موجود در باقیمانده مواد غذایی می‌تواند به مسمومیت جدی غذایی منجر شود؛ از این رو برای جلوگیری از خطر مسمومیت اگر در مورد باقی مانده غذایی تردید دارید، بهتر است بدون معطلی آن را دور بریزید.

خوردن تخم مرغ و خمیر خام

هرگز نباید تخم مرغ خام بخورید، به هیچ شکلی. در تخم مرغ خام باکتری به نام سالمونلا وجود دارد که برای انسان بسیار خطرناک است. علاوه بر این، خمیر نپخته را هم نباید امتحان کرد، چراکه ممکن است در آرد E. coli (نوعی باکتری) وجود داشته باشد.

بهترین روش از بین بردن باکتری‌ها

غذا فقط در صورت گرم شدن در دمای معین، سالم و ایمن خواهد بود. این بهترین روش برای اطمینان از نبود باکتری در غذاهاست. برای اینکه مطمئن شوید که مثلا ماهی یا گوشتتان به طور صحیح پخته شده است، می‌توانید از دماسنج در آشپزخانه استفاده کنید.

نشستن دست‌ها قبل از پخت و پز

باکتری‌ها در تمام سطوح، حتی دست‌ها هم وجود دارند. در طول روز سطوح مختلفی را لمس می‌کنید، حالا تصور کنید بدون شستن دست‌ها به سراغ پخت و پز بروید، چه اتفاقی می‌افتد؛ تمام باکتری‌های دستانتان به مواد غذایی منتقل می‌شوند. پس فراموش نکنید که قبل از هر کاری، به خصوص پخت و پز حتما دستانتان را بشویید.

منبع: هفته نامه مشعل

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =