ویتامین d

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که سطح ویتامین دی(D) بدن‌شان پایین است بیشتر احتمال دارد به ویروس کرونا مبتلا شوند و از عفونت ناشی از بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.

به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، در این پژوهش‌ها، با مقایسه متوسط سطح ویتامین دی بدن در ۲۰ کشور اروپایی با نرخ ابتلا و تلفات ناشی از ابتلا به این بیماری، مشخص شد ارتباط قانع کننده‌ای بین این ویتامین و ابتلا به کووید-۱۹ وجود دارد.

در واقع کشورهایی که سطح ویتامین دی در بین جمعیت آنها پایین بود، بیشترین آمار مرگ و ابتلا به کووید-۱۹ را داشتند.

این تحقیق هنوز از سوی دانشمندان دیگری بررسی نشده و هنوز نمی‌تواند ثابت کند ویتامین دی دلیل این ارتباط است.

با این حال دانشمندانی از بنیاد بیمارستانی ملکه الیزابت و دانشگاه ایست آنجلیای انگلیس در این تحقیق نوشتند: ما بر این باوریم که می توان توصیه کرد مکمل‌های دارای ویتامین دی می تواند از ابتلای افراد علیه عفونت «سارس-کوو۲» حفاظت کند.

این یافته‌ها، نتایج تحقیقات دیگری را تاکید کرد که نشان داد ویتامین دی ممکن است احتمال بهبودی افراد را بعد از ابتلا به ویروس کرونا افزایش دهد.

تحقیقات آزمایشی ۱۰ هفته‌ای در دانشگاه گرانادا به دنبال پژوهش‌های تازه کالج ترینیتی دوبلین ادامه دارد. براساس تحقیقات این کالج، بزرگسالانی که مکمل ویتامین دی دریافت کردند کاهش ۵۰ درصدی در عفونت سینه داشتند.

ویتامین دی می تواند از طریق مواد خوراکی مانند ماهی و قارچ یا در اثر قرار گرفتن در معرض نورخورشید در بدن تامین شود.

محققان در گزارش اولیه خود نتیجه گرفتند افراد آسیب پذیرتر در مقابل کووید-۱۹ دچار فقر بیشتر ویتامین دی هستند.

با وجود این نتایج جدید، نباید فراموش کرد که استفاده بیش ازحد و خودسرانه  ویتامین دی به‌ویژه اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد به مسمومیت منجر می‌شود.

مسمومیت با ویتامین دی بیشتر در کسانی دیده می‌شود که مقدار بیش از حد این ویتامین را از طریق مکمل دریافت می‌کنند. استفاده از قرص و آمپول ویتامین دی به‌طور پیوسته سبب مشکلاتی مانند رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مانند کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب و گوش می‌شود. در ریه‌ها و قلب به عوارض ریوی و قلبی و در گوش به اختلالات کری منجر می‌شود.

همچنین عوارضی مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تأخیر در رشد در طفل‌های شیرخوار، مشکلات گوارشی و شکنندگی استخوان نیز از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین دی است.

بنابراین شاید بهتر باشد ویتامین دی بدن را از مواد خوراکی تامین کنیم که به وفور به غیر از غلات در شیر، تخم مرغ و ماهی دیده می شود.

منبع: ایرنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =