دندانپزشکی

مطب‌های پزشکان، مراکز دندان‌پزشکی  فقط اجازه خدمات اورژانسی را دارند، چراکه این مراکز در ردیف مشاغل بسیار پرخطر قرارگرفته‌اند.

 باوجود بازگشایی مطب‌های پزشکان، مراکز دندان‌پزشکی  فقط اجازه خدمات اورژانسی را دارند، چراکه این مراکز در ردیف مشاغل بسیار پرخطر قرارگرفته‌اند و مواردی همچون نزدیکی صورت پزشک به‌صورت بیمار و استفاده از برخی وسایل دندانپزشکی باعث انتشار ویروس در هوا می‌شود.

به همین جهت چنانچه با دردهای خفیف دندان و لثه مواجه شدید بهتر است به مراکز دندانپزشکی مراجعه نکنید، با توصیه‌هایی که دندان‌پزشکان دارند می‌توان تا حدودی با درمان‌های خانگی، مشکلات اولیه دندان و لثه را حل کرد.

به گفته دندان‌پزشکان، معمولاً مشکلات دندانپزشکی مردم،  به عفونت‌های لثه و دندان برمی‌گردد؛ که می‌تواند اورژانسی بوده و در بعضی مواقع تنها توسط دندان‌پزشک رفع شود، اما گاهی می‌توان با درمان‌های خانگی تا حدودی دندان‌درد را کاهش داد.

نکته دیگر در مورد این توصیه‌ها نداشتن بیماری کلیوی، بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش، مشکلات قلبی و حساسیت‌های دارویی است، چنانچه هیچ‌کدام از این موارد در مورد شما مصداق نداشت این توصیه‌ها بسیار کمک‌کننده خواهند بود:

۱. دو مدل دهان‌شویه در داروخانه‌ها موجود هستند که یکی دارای الکلی و دیگری بدون الکل است و هر دو محصول برای کاهش عفونت‌ها مفید هستند، اما استفاده مداوم آن‌ها توصیه نمی‌شود. نحوه استفاده هم به این صورت است که محلول دهان‌شویه را به مدت یک دقیقه در دهان خود قرقره کنید و تا نیم ساعت بعدازآن از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.

۲. دم‌کرده گل بابونه هم دقیقاً شستشوی دهان با همین کیفیت را انجام می‌دهد، برای اینکه شستشوی دهانتان را با مواد شیمیایی انجام ندهید، گل بابونه را دم‌کرده و در یخچال بگذرید تا سرد شود و روزی تا ۵ مرتبه می‌توانید دهان خود را با این دم‌نوش شستشو دهید.

 ۳. محلول شستشو دهنده دیگر که بسیار هم می‌تواند کمک‌کننده باشد آب‌نمک است، که به یک لیوان آب جوشیده خنک شده و یک قاشق چای‌خوری نمک نیاز دارید، از این محلول روزنه ۳ بار استفاده کنید فقط یادتان باشد به‌هیچ‌عنوان محلول آب‌نمک را قورت ندهید.

 ۴. اگر دندان‌درد یا درد لثه دارید می‌توانید با معده پر از دو نوع مسکن استفاده کنید، ایبوپروفن ۴۰۰ که اگر به آن حساسیت داشتید استامینوفن کدئین را جایگزین کنید.

 ۵. عفونت‌های پیشرفته و تورم صورت برای بهبودی به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند، که برای استفاده از آن‌ها تنها زمانی مجاز هستید که مشکلات گوارشی، کلیوی، قلبی و حساسیت درویی نداشته باشید. در این شرایط می‌توانید از آموکسی‌سیلین ۵۰۰ هر ۸ ساعت یک‌بار و چنانچه به این دارو حساسیت دارید از کلنیدامایسین ۱۵۰ هر ۸ ساعت یک‌بار و به مدت یک هفته استفاده کنید.

۶. استفاده از  coolpack هم برای زمانی که گونه تورم کرده بسیار مفید است، کول‌پک را به‌راحتی می‌توان در منزل تهیه کرد، به این روش که آب را در مشمایی ضخیم که نشتی نداشته باشد، ریخته و در فریزر قرار بدهید تا یخ بزند و هر زمان که احساس کردید گونه‌تان داغ یا متورم شده، از آن استفاده کنید.

۷. در مورد افرادی که دندانشان می‌شکند یا روکش دندانشان می‌افتد چندان کاری در منزل از دستشان ساخته نیست اما باید غذای نرم‌تر استفاده کرده و نوشیدنی خیلی سرد ننوشند.

 ۸. گرما هم عنصر دیگری است که در برخی دردهای عضلات و مفاصل فک کمک‌کننده است، زمانی که مفصل فک گرفتگی دارد و هنگام جویدن غذا مفصل صدا می‌دهد با یک حوله داغ مفصل فک را گرم کنید.

۹. یادتان باشد تمامی این توصیه‌ها تنها برای عبور از بحران کرونا پیشنهادشده است و پس از بازگشایی مراکز دندانپزشکی در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و مشکلات مربوط به دندان و لثه را زیر نظر متخصص درمان کنید.

منبع: برنا

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =