هجدهمین اجلاس سراسری روسای هیات مدیره کانون های بازنشستگان صنعت نفت ایران

هجدهمین نشست کانون‌های بازنشستگی صنعت نفت در حالی پایان یافت که در روز پایانی این نشست مسئولان صندوق‌ها در ۲ بخش صبح و عصر در نشست یادشده حاضر شدند.

بر این اساس، در روز دوم این نشست سه‌روزه، روسای کانون‌ها با هم‌اندیشی در خصوص مسائل مختلف، اهم محور های مورد نظر را بررسی کردند و در پایان مقرر شد برای حفظ نظم و پرهیز از تکرار موارد مشابه، با تشکیل پنج کارگروه و انتخاب پنج سرگروه  اصلی‌ترین مباحث در جلسه روز پایانی مطرح شود.

از این رو در روز پایانی نشست، که با حضور رییس و اعضای هیات رئیسه، رییس و مدیران صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت برگزار شد. آقایان کاشفی درباره اساسنامه و نظام‌نامه، میرافضل در خصوص مسائل بهداشت و درمان، غالبی در خصوص کمیته اداری و مالی، منصوری درباره ورزش و گردشگری و داودآبادی در خصوص ساختار کانون‌ها،  سخنانی به‌عنوان جمع‌بندی کارگروه‌ها مبحث را ارائه کردند.

اساسنامه، امکانات پزشکی،  قرارداد با مراکز درمانی مجهز،  فرانشیز،  بیمه فرزندان ذکور، کاهش زمان بررسی نسخ و پرداخت به‌موقع هزینه‌های درمانی، پرداخت کامل هزینه داروهای بیماران سخت علاج و خاص، لزوم دسترسی به خدمات مددکاری در تمام اوقات روز و بهبود و اهمیت این خدمات، عقد قرارداد با داروخانه‌ها، شفافیت صورت‌های مالی،  وضعیت باشگاه در منطقه سه، خرید ساختمان ملکی برای برخی کانون‌های استیجاری، اشتغال فرزندان، طرح تامین آتیه،  هدیه روز جانباز،  شرکت‌های سرمایه‌گذاری، پیگیری مطالبات صندوق‌ها،  پاسخگویی به‌موقع به درخواست‌ تأمین مالی کانون‌ها برای اجرای برنامه‌های ورزشی و فرهنگی، بررسی اجرای المپیادهای ورزشی، تأمین هزینه لباس ورزشی، یکپارچه‌سازی اساسنامه کانون‌ها، تفکیک مددکاری اجتماعی از مددکاری پزشکی و درمانی، توجه ویژه به بیمار اعزامی از شهرهای مختلف و همراه وی،  میزان کمک‌های بلاعوض با هزینه‌های پرستاری و مراقبت از بیمار، وام‌ها، توجه به مسائل فرهنگی کانون‌ها و تشکیل کتابخانه برای آن‌ها، توجه به ورزش جانبازان اهم مواردی بود که از سوی روسای کانون‌های بازنشستگی و مسئولان عنوان شد.

صیانت از دارایی‌ها در پرتو دانش و امانت‌داری

مهندس محمدمهدی رحمتی رییس هیات صندوق‌ها در این نشست بر تعامل میان صندوق و کانون‌ها تأکید کرد و گفت: هر دو این نهادها در پی ارائه خدمات و ایجاد رفاه برای بازنشستگان هستند.

 وی بابیان این مطلب که دارایی‌های صندوق حاصل زحمات کارکنان بوده است، افزود: تلاش می‌کنیم دارایی‌ها را صیانت کنیم و امیدواریم در این راه حفیظ و علیم باشیم یعنی هم امانت‌دار شایسته‌ای بوده و هم آگاه باشیم و با به‌کارگیری دانش و تجربه درست عمل کنیم.

رییس هیات رئیسه صندوق‌ها خواسته‌های مطرح‌شده در هجدهمین اجلاس کانون‌ها را خواسته همه اعضا خواند و گفت: آنچه در این جلسه عنوان شد نه‌فقط خواسته بازنشستگان که خواسته همه کارکنان است چراکه همه روزی بازنشسته و به این خدمات نیازمند خواهند شد.

سپس روسای کارگروه ها در بخش دوم روز پایانی نشست در خصوص اساسنامه، درمان، گردشگری، مالی و سرمایه گذاری مباحثی را ارائه کردند. در ادامه این نشست، مهندس علی کاردر، مهندس حمید عراقی، دکتر فرزین مینو و خانم دکتر طاهره جعفری از اعضای  هیات رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت پس از شنیدن نظرات و دیدگاه روسا و اعضای هیات مدیره کانون‌ها در خصوص موارد مطرح‌شده توضیحاتی را ارائه کردند.

لزوم توجه به مددکاری و خدمات رفاهی

رییس صندوق‌ها نیز در نشست پیش از ظهر روز سه‌شنبه (۵ آذرماه)   ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع پیشکسوتان درباره پاره‌ای از موارد مطرح‌شده گفت: صندوق‌ نفت در مقیاس کشوری مجموعه‌ای کوچک است اما عملکرد شایسته‌ای در قبال جمعیت زیرپوشش خود داشته است.

 وی با تأکید بر نقش محوری کانون‌ها در ارتباط با اعضا گفت: کانون‌ها نقطه ارتباط و پیوستگی و انسجام بازنشستگان هستند و هدف ما را که پیوند و آگاهی از خواسته‌ها و نیازهای بازنشستگان است، تحقق می‌بخشند.

 مهندس زروانی خطاب به روسای کانون‌ها گفت: بازنشستگان نفت از فرهیختگان جامعه هستند و شما به‌عنوان مرکزیت دهنده این قشر فهیم و اندیشمند باید مسائل را در داخل منسجم و هماهنگ کنید.

وی درباره خدمات ارائه‌شده در قالب کارت پاسارگاد گفت: کارت پاسارگاد توانسته بسیاری از نیازهای بازنشستگان را درزمینه ورزش و معیشت تعدیل کند. به‌طوری‌که طبق آمار سایت آوند بیش از ۶۵ درصد بازنشستگان از این کارت استفاده می‌کنند و از خدمات آن استفاده می‌کنند.

زروانی در خصوص محدودیت‌های ایجادشده در حوزه این کارت گفت: محدودیت‌ها برای حذف راه‌های غیرقانونی و تحقق هدف صندوق برای رو آوردن بازنشستگان و خانواده آنان به ورزش است بنابراین محدودیت انجام  ۶  تراکنش در روز، چارچوبی برای هدفمند کردن این خدمت است.

وی درباره موضوع مطرح‌شده درزمینه افراد ناتوان از ورزش که درخواست دارند هزینه ورزش را به شکل نقدی دریافت دارند، گفت: عده‌ای از بازنشستگان که دچار بیماری می‌شوند هزینه درمان از صندوق‌ها دریافت می‌کنند و این حقی برای بازنشستگان با وضعیت جسمی سالم ایجاد نمی‌کند. همان‌طور که افراد سالم هزینه درمان دریافت نمی‌کنند افراد خاص نیز با توجه به شرایط جسمی از کارت ورزشی استفاده نمی‌کنند.  

ضمن این‌که هزینه ورزش پول نیست، بلکه اعتباری است که هرکس بر مقتضای تمایل می‌تواند از آن بهره‌مند شود. بنابراین هرکدام از خدمات برای طیفی از قشر بازنشستگان است که با توجه به ماهیت آن خدمات، حدود آن طیف کم یا زیاد است. ازاین‌رو، تعریف درست حدود استفاده از کارت ورزش این می‌شود که افراد علاقه‌مند می‌توانند از زمینه ایجادشده برای ورزش و تحرک در قالب کارت ورزش استفاده کنند.

بنابراین وظیفه صندوق و کانون‌ها این است کمک کنند به یکدیگر طیف استفاده از کارت ورزش بین بازنشستگان افزایش یابد تا به اهداف توسعه‌ی ورزش نائل شویم.  

رییس صندوق‌ها با تأکید بر اهمیت مددکاری و لزوم تشکیل نظام حرفه‌ای مددکاری گفت: با دیدگاه روسای کانون‌ها و اعضای حاضر در خصوص اهمیت مددکاری و بهبود تخصصی آن موافقم چراکه مسائل اجتماعی گسترده شده و ما را به تشکیل یک نظام حرفه‌ای مددکاری می‌خواند. معاونت رفاه صندوق‌ها باید نظام‌نامه مددکاری را نهایی کند.  

زروانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت اجرای المپیادهای ورزشی در پاسخ به یکی از حاضرین که خواهان حذف المپیادهای ورزشی شد،  گفت: بخش اندکی از هزینه در نظر گرفته‌شده برای ورزش، مصروف برگزاری المپیادها می‌شود. بنابراین نباید با اندیشه صرفه‌جویی، بازنشستگان و خانواده آن‌ها را از نشاط فراوان حاصل از برگزاری این مسابقات محروم کرد. اما درخواست مطرح‌شده قابل‌بررسی بوده چراکه برگزاری هرکدام از المپیادها وقت و انرژی فراوانی از کارکنان صندوق‌ها می‌گیرد.  

وی در خصوص تشکیل شورای کانون‌ها گفت: این موارد در زمره مسائل داخلی کانون‌ها محسوب می‌شود که خود می‌توانند راسا در مورد آن از روش‌های قانونی اقدام کنند.

زروانی در پایان در خصوص وام‌های بازنشستگی گفت: باتدبیر هیات رئیسه صندوق‌ها تا پایان دی‌ماه بر اساس دستورالعمل پیشین تسهیلات در نظر گرفته‌شده اعطا خواهد شد و پس‌ازآن شیوه‌نامه در چارچوب مفاد اساسنامه به‌کارگیری خواهد شد که در حال بررسی است.

برنامه‌های سلامت‌محور و آموزشی

سید عبدالامیر شیرازی معاون امور بازنشستگی و رفاه با تأکید بر پررنگ ساختن فعالیت‌های فرهنگی در کانون‌ها گفت: تنها به برگزاری مراسم مذهبی و ملی اکتفا نکنید. گرامیداشت این مناسبت‌ها اگرچه نیکوست اما بی‌تردید اهتمام به برنامه‌هایی چون آگاه‌سازی خانواده‌هایی که دارای مشکلات یکسان (نظیر دارا بودن فرزندان توان‌خواه و آسیب‌دیده) هستند، نقش ارزنده‌تری در ارتقای کیفیت زندگی همکاران بازنشسته خواهد داشت.

وی در پایان خواستار ارائه یکسان خدمات به بازنشستگان عضو و غیر عضو کانون شد و گفت: همه اعضای صندوق باید از خدمات کانون‌ها بهره‌مند شوند حتی اگر عضو کانون نیز نباشند.

معاون امور بازنشستگی و رفاه با اشاره به موارد مطرح‌شده در خصوص مددکاری تصریح کرد: نظام‌نامه مددکاری صندوق‌ها تدوین‌شده است که اجرائی آن تحول خوبی اجرا خواهد کرد.  

گسترش مراکز درمانی

دکتر امیرمردانی معاون سلامت،  بهداشت و درمان صندوق‌ها نیز در این نشست گفت: ما در حوزه درمان فقط یک کارگزار خدمت هستیم و هزینه درمان از کارفرما دریافت می‌شود بنابراین ناگزیریم قوانین وزارت نفت را رعایت کنیم اما می‌توانیم مشکلات را با سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  درمیان بگذاریم و در جهت رفع آن اقدام کنیم.

وی در مورد فرانشیز بیماری‌های سخت علاج گفت: این بیماران از پرداخت فرانشیز معاف هستند و در سایر موارد نیز فرانشیز در بخش بستری به شکل قسطی از بیمار کسر می‌شود.  

معاون درمان و سلامت  در ادامه پاسخ به موارد مطرح‌شده،  گفت: میانگین پرداخت هزینه‌های نسخ درمانی سه سال پیش حدود ۲۲ روز بود اما اکنون بر اساس ثبت‌های سیستمی موجود که قابل‌بررسی و صحت سنجی است میانگین پرداخت هزینه نسخ درمانی برای بازنشستگان حدود ۱۴ روز است البته تأکید می‌کنم این عدد میانگین است. همچنین در موارد خاص که نیاز به بررسی در شورای عالی درمان است یا مشکلاتی مانند نقص مدارک وجود دارد این زمان افزایش می‌یابد.  

دکتر مردانی تصریح کرد: این زمان به‌طور کاملاً محسوسی کاسته شده است به‌طوری‌که در حال حاضر میانگین بازپرداخت نسخ از ۲۲ روز به ۱۴روز کاهش‌یافته است.

وی درباره هزینه اسکان همراه بیمار گفت: هزینه اعزام و اسکان به عهده کارفرماست اما در مواردی که شهر مقصد بیمار فاقد خدمت موردنظر و بیمار ناگزیر از اعزام به شهرهای بزرگ باشد می‌توان هزینه‌ی به‌عنوان کمک را در قالب وام سفر در نظر گرفت.

دکتر مردانی عدم عقد قرارداد با مراکز درمانی را ناشی از مشکلات حقوقی دانست و گفت: آسان‌ترین کار عقد قرارداد است که ما از این نظر مشکلی نداریم. همچنان که طی سال‌های اخیر افزایش دو برابری عقد قرارداد با  مراکز درمانی را شاهد بوده‌ایم.

وی گفت : برخی سؤال می‌کنند چرا با این‌که گفته می‌شود ۸۵۰ مرکز درمانی طرف قرارداد وجود دارد اما در برخی شهرها محدودیت داریم؟  و تصریح کرد: برخی مراکز درمانی تعرفه‌های خارج از قواعد طلب می‌کنند و صندوق نمی‌تواند خارج از قوانین حقوقی و مالی اقدام کند راه درمان این قضیه مذاکره است که به‌طور طبیعی زمان‌بر است.  

شفافیت عملکرد صندوق‌ها

 زهرا امیر فتاحی معاون امور مالی، بودجه و تأمین منابع  نیز با اشاره به موارد مطرح‌شده در نشست گفت: عملکرد صندوق‌ها طی سال‌های گذشته شفاف بوده است و علی‌رغم مکلف نبودن  به  بارگذاری صورت‌های مالی در سامانه کدال حسب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال بارگذاری کرده است.  

وی در ادامه گفت صندوق از برخی شرکت‌ها طلب‌هایی دارد که همچنان در تلاش برای وصول آن هستیم.

معاون امور مالی و بودجه  تصریح کرد:  همه می‌تواند صورت‌های مالی چند سال گذشته را در سامانه کدال ملاحظه کنند.

روزنه‌ای به کشف استعدادها

سید کامیار کیمیایی رییس امور ورزش و گردشگری صندوق‌ها در خصوص عقد قرارداد با مراکز ورزشی گفت: در همه شهرها با مراکز ورزشی قرارداد منعقدشده حتی در شهرهای کوچک به‌گونه‌ای که هم‌اکنون با بیش از ۵۰۰ مرکز ورزشی قرارداد داریم.

وی درباره اختصاص مبلغی برای تهیه لباس ورزشی گفت: در حال بررسی است تا مبلغی تحت این عنوان در کارت پاسارگاد منظور شود که فقط به تهیه لباس ورزشی اختصاص می‌یابد و در مراکز دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود البته هر وقت بررسی‌ها پایان یافت جزئیات نهایی موضوع اعلام می‌شود.

کیمیایی شرکت فرزندان در مسابقات ورزشی را ضامن ایجاد شوق و انگیزه در آنان دانست و گفت من ورزش را از همین مسابقات آغاز کردم و مسابقات نفت مشوقی بود تا در تیم ملی حضور یابم. فرزندان شما هم می‌توانند از این مسابقات برای کشف استعدادها و علاقه خود کمک بگیرند و در عرصه‌ای فراخ‌تر بدرخشند.  

هجدهمین نشست اجلاس سراسری کانون‌های بازنشستگی صنعت نفت به مدت سه روز در هفته اول ماه آذرماه به میزبانی کانون خطوط لوله و مخابرات ایران در شهر تهران برگزار شد.  

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =