سرمایه گذاری . تاسیسات

رئیس هیات رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با تشریح پروژه های سرمایه گذاری صندوق نفت در حوزه انرژی گفت: پروژه های سرمایه گذاری، تحقیقا این صندوق را در آینده بیمه می‌کند و نیازی نخواهد داشت. محاسبات بیمه‌ای تأیید شده نشان می‌دهد صندوق نفت با دارایی‌ها و توانمندی‌هایش برای پاسخ‌گویی به کارمندان و بازنشستگان مشکلی در تعهداتش ندارد.

نصرت رحیمی، رئیس هیات رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت درباره تمرکز صندوق نفت بر سرمایه گذاری در حوزه انرژی گفت: سؤال کرده بودند که چرا  صندوق فقط در صنعت نفت و گاز رفته‌است؟ فرصت سرمایه‌گذاری در ایران آن حوزه هست ضمن اینکه تخصص صندوق در آنجاست. البته ما در مسکن و بازار بورس هم هستیم. بنابراین فرصت بسیار مناسبی است. مزیت صندوق نفت به خاطر سرمایه‌گذاری در نفت و گاز است.

وی در ادامه به برخی طرح های سرمایه گذاری صندوق ها اشاره کرد و افزود: در فاز ۱۲ از شرکت ملی نفت با حمایت آقای وزیر گاز ترش خریدیم که سه فاز است. با این اقدام، طرح اتان‌گیری را اجرا کردیم و اکنون ۹۰ درصد پیشرفت کرده است. این سرمایه‌گذاری حدود ۶۵۰ میلیون یورو است که ۹۰ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم تا هفت، هشت ماه آینده باقی آن نیز طی شود.

 رئیس هیات رئیسه صندوق ها افزود:  فاز ۱۲، حدود ۱.۶ میلیون تن اتان می‌دهد که بالاترین میزان اتان است که در پارس جنوبی می‌شود گرفت. واحد الفین پایین‌دست طراحی کرده‌ایم و در سه سال آینده به نتیجه می‌رسد و حدود ۶۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری است که اتیلن می‌دهد. پایین‌دست اتیلن هم حدود ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و تحقیقا صندوق نفت را در آینده بیمه می‌کند و نیازی به چیزی نخواهد داشت. هفت، هشت ماه دیگر از اتان‌گیری گاز ترش فاز ۱۲، محصول LPG  هم به‌دست می‌آید که آن را در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار می‌فروشیم. این رقم را در پایین‌دست سرمایه‌گذاری کرده و زنجیره را کامل می‌کنیم.  

وی ادامه داد:  صندوق نفت در اسپانیا از بیمه اسپانیا گرید A دارد و از این طریق توانستیم ۲۰۰ میلیون دلار برای فاز ۱۲ پول بیاوریم. این اقدامات، توان صندوق را نشان می‌دهد.

طرح دیگری که داریم طرح غرب است. در میادین غرب تولید نفت داریم که گاز همراه دارد و مثل پارس جنوبی نیست که گاز خالص باشد. گاز همراه با نفت را از شرکت ملی نفت می‌خریم، NGL۳۱۰۰    برای صندوق است، اتان را با، ‌گرفته و جدا می‌کند و پروپان و پروپیلن تولید می‌کند. اکنون NGL۳۱۰۰‌ را در ایلام داریم، در دهلران الفین می‌زنیم که شرکت O۱‌ در دست اجرا دارد. ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه وام گرفتیم و در دست اجراست و حدود ۳۱ درصد پیشرفت دارد، پایین‌دست الفین است که آن رااجرا می‌کند و نامه ۵۰۰ میلیون دلار بعدی هم باید به بانک مرکزی رفته باشد. الفین دهلران راه بیفتد پایین‌دست پتروشیمی که متعلق به صندوق نفت است، درآمد خوبی را برای صندوق به‌دست می‌دهد.

البته نیت، کار در منطقه محروم هم بوده و بحمدالله زمینه اشتغال ایجاد شد. در طرح NGL حدود هزارو ۲۰۰ نفر از جوانان آنجا کار می‌کنند، نیروی به‌کارگرفته‌شده در تولید الفین دهلران، به هزار نفر می‌رسد. ایلام بالاترین ضریب بی‌کاری را دارد و مردمان بسیار شریفی هستند امیدوارم این طرح‌ها به آنها کمک کند.

بر همین اساس، محاسبات بیمه‌ای موجود است و ازسوی شرکت خارجی تأیید شده و نشان می‌دهد صندوق نفت با دارایی‌ها و توانمندی‌هایش برای پاسخ‌گویی به کارمندان و بازنشستگان مشکلی در تعهداتش ندارد.

برچسب‌ها

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =