کد خبر: 5546
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
همایش ارتقا سلامتی در آبادان (2)

پیشرفت آلزایمر با داروها و درمان های جدید در حال کاهش است اما هنوز این آگاهی به اندازه کافی وجود ندارد که می توان با تغییر سبک زندگی اصلا به این بیماری مبتلا نشد و یا روند پیشرفت آن را بسیار محدود کرد.

آلزایمر شایع ترین شکل از زوال عقل است و علائم اولیه آن با از دست دادن حافظه و تاثیر در عملکرد روزمره زندگی فرد نشان داده می شود.

ثابت شده که دنبال کردن ۹ عادت موثر از همین امروز، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در سنین بالا تا حد زیادی کاهش دهد:

فعالیت بدنی داشته باشید: فعال ماندن از نظر جسمی یکی از روش های موثر برای محافظت در برابر آلزایمر است. کسانی که حداقل سه بار در هفته به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی دارند و ورزش می کنند، احتمال ابتلا به آلزایمر را در خود به حداقل می رسانند. ورزش باعث افزایش اکسیژن و مواد مغذی در مغز می شود و در جلوگیری از بروز ناراحتی هایی از جمله دیابت، فشار خون بالا و موارد دیگر نیز کمک می کند.

در اجتماع فعال باشید: به گفته محققان آمریکایی، در کسانی که اغلب وقت خود را با دوستان و آشنایان خود صرف می کنند، خطر ابتلا به آلزایمر ۷۰ درصد کاهش می یابد. ثابت شده که انزوای بیش از حد می تواند به مغز آسیب برساند.

مغزتان را ورزش دهید: به سالمندان توصیه می شود اغلب به حل پازل یا جدول کلمات متقاطع بپردازند، موسیقی گوش بدهند و یا به یادگیری زبان جدید روی بیاورند چون این فعالیت ها مغز را درگیر نگه می دارد.

خوب بخوابید: مطالعات بر روی بیش از ۶ هزار نفر در رابطه با اختلالات خواب نشان داده است که این اختلالات با ضعف قدرت حافظه و اختلالات خفیف شناختی همراه است که بعدها می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان داد که خواب ناکافی می تواند یک پروتئین رسوب ‌کرده در مغز به نام آمیلوئید را بالا ببرد که شاخص بیماری آلزایمر شمرده می‌ شود.

به بهداشت روان خود اهمیت بدهید: محققان دانشگاه هاروارد در یک بررسی که بیش از ۸ هزار سالمند را برای بیش از یک دهه دنبال کردند، دریافتند که تنهایی و استرس نیز برای مغز مضر است. مساله فقط تجربه کردن استرس نیست که همه ما آن را داریم- بلکه چگونه کنار آمدن با استرس است. غصه خوردن بر سر رویدادهای استرس ‌زا، اثرات زیان ‌بار بر سلول‌ های مغزی دارد.

سیگار نکشید: مطالعات نشان داده که سیگار کشیدن با دو برابر شدن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر همراه است.  

تغذیه سالم داشته باشید: غذاهایی که می خورید به طور مستقیم با سلامت مغزتان ارتباط دارد. مصرف گوشت قرمز، کره مارگارین، پنیر چرب، شیرینی و دسر، غذاهای سرخ شده را کاهش دهید و سبزیجات تیره رنگ، آجیل و دانه ها، میوه ها بخصوص انواع توت ها، روغن زیتون، شکلات تیره را جایگزین آنها کنید.

به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنید: ویتامین D برای بهبود سلامت روانی و عملکرد ذهنی مهم است و زمانی که شما کمبود ویتامین D داشته باشید، شانس ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را در خود دو برابر کرده اید. برای دریافت ویتامین D کافی، می توانید هر روز بیرون بروید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =