کد خبر: 5543
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
تصاویر ورزشی بازنشستگان

اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد. اعتماد به ‌نفس حاصل اعتقادات درونی ما و همچنین اهدافی است که ما برای خود متصور می‌شویم.

سالمندی یک دوره زمانی است که در آن یک سری رخدادهای پیچیده جسمی _ روحی و روانی رخ می دهد. این فرآیندها اغلب فرآیندهای طبیعی هستند و نباید آن ها را بیماری دانست بلکه باید تلاش نمود جامعه را برای پذیرش علمی دوره سالمندی و اتخاذ تدابیری برای سپری نمودن این دوره با حداقل عوارض اندیشید. امروزه با انجام فعالیت های منظم و علمی ورزشی، مراقبت های بهداشتی و درمانی، تغییر در شیوه زندگی، تغذیه مناسب، دوری از کم تحرکی و زندگی ماشینی می توان سبب افزایش طول عمر و ارتقاء سطح کمی و کیفی زندگی برشمرد.  

اعتماد به ‌نفس حاصل اعتقادات درونی ما و همچنین اهدافی است که ما برای خود متصور می‌شویم، در دنیای مدرن امروزی این موضوع می‌تواند شامل بسیاری از موارد شود؛ اعتمادبه‌نفس فیزیکی یکی از آن‌ها است. ورزش کردن یکی از ابزارهایی است که ما را در دستیابی به اعتماد به ‌نفس فیزیکی یاری می‌کند.  

روانشناسان چندین تعریف را برای اعتماد به نفس بیان داشته اند که به برخی از آنها اشاره می شود:

_  اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد. به بیانی دیگر یعنی اینکه فرد معتقد باشد از توانایی های زیادی برخوردار است و در صورت لزوم می تواند از آنها استفاده نماید.

_ یک ویژگی انسان در زمینه‌ شناخت او از خودش، که نشانه‌ بالا بودنش این است که انسان، خود را ارزشمند و توانمند می‌داند.

 اشخاصی که اعتماد به نفس بالایی دارند، ارزش خود را برای دوست داشتن دیگران و مورد علاقه واقع شدن از سوی آنان حفظ می‌کنند. خود را شایسته توجه دانسته و دیگران را نیز مورد توجه قرار می‌دهند. حرف ‌های دیگران را می‌شنوند. ارزش خود را برای شناخت خود و اطرافیان حفظ می‌کنند. خود و دیگران را تشویق به انجام کارهای خوب کرده و برای خوب بودن و شناخت دیگران به عنوان انسان‌های خوب تلاش می‌کنند.

با داشتن فعالیت بدنی و ورزش منظم می توان اعتماد به نفس را افزایش داد. این روند در دوران بازنشستگی و در پی آن در طول دوران سالمندی بسیار حائز اهمیت است که چند دلیل  بر افزایش این اعتماد به ‌نفس توسط ورزش کردن مد نظر است که به آنها اشاره می گردد:

 سلامتی جسمانی

ورزش کردن باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن افراد بالاتر برود و در پی آن سلامت جسمی و روحی  افراد بیشتر حفظ شود  و به دنبال سلامتی، اعتماد به نفس افراد نیز بالاتر خواهد رفت.

 حس رضایت از خود

افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به دیگران دارای حس رضایت از خود بیشتری هستند زیرا این افراد چنین پیش خود می‌اندیشند که آن‌ها با انجام دادن ورزش علاوه بر حفظ تندرستی خود کار مفیدی را در طول روز انجام داده‌اند و این نوع تفکر نهایتاً به حس رضایت از خود منجر می‌شود و این حس ویژه به فرد در افزایش اعتماد به ‌نفس کمک می‌کند.

 تغییر ساختار فکری

گاهی اوقات هر شخصی ممکن است غرق دریای افکار منفی شود و با نا امیدی دست‌ و پنجه نرم کند که در این زمان ورزش کردن یکی از راه‌ های تغییر ساختار فکری شما از منفی به مثبت است زیرا محققان به این نتیجه رسیده ‌اند که ورزش کردن منجر به شکل‌گیری ساختار فکری مثبت در افراد می‌شود.

 اجتماعی شدن

یکی از راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس، داشتن روابط اجتماعی با دیگران است، ورزش کردن به دلیل اینکه افراد را در معرض برخورد با دیگران قرار می‌دهد امکان اجتماعی کردن افراد را فراهم می‌کند و متعاقب آن اعتمادبه‌نفس افراد بیشتر می‌شود.

افزایش تمرکز 

اگر شخصی بتواند با تمرکز بیشتری بر روی کاری تمرکز کند از اعتماد به‌ نفس بیشتری برخوردار خواهد بود و محققان ثابت کرده‌اند که ورزش کردن یکی از راه‌ های افزایش تمرکز بر روی امور محوله است.

 تناسب اندام 

ظاهر هر شخصی بدون شک جزء مهم‌ترین ارکان سازنده اعتماد به ‌نفس افراد است، داشتن برنامه منظم ورزشی منجر به داشتن اندامی متناسب و زیبا برای شخص می‌شود که این تناسب اندام بدون شک باعث افزایش اعتمادبه‌نفس افراد می‌شود.

 ترشح هورمون اندورفین 

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن یکی از راه ‌های ترشح هورمون اندورفین در بدن است که این ماده می‌تواند استرس و اضطراب موجود در بدن را تا حد زیادی کاهش دهد و این کاهش استرس به‌ صورت مستقیم باعث افزایش اعتماد به ‌نفس می‌شود.

از میان رشته های تخصصی ورزشی که می توان اعتماد به نفس را در فرد بالاتر برد شرکت در کلاس های ورزشی گروهی و تیم های ورزشی می باشد و پرداختن به ورزش های هوازی مانند : پیاده روی، دو میدانی، دوچرخه سواری، شنا، کوهنوردی، یوگا و رشته های راکتی مانند تنیس خاکی، تنیس روی میز و اسکواش و بدمینتون می باشد.   

با آرزوی سلامتی و شادکامی، همواره تندرست و ورزشکار باشید.

تهیه وتنظیم وترجمه: مهشید حاجی حیدری، دکتری مدیریت ورزشی، مدرس دانشگاه/شهریور ۱۳۹۸

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =