کد خبر: 5539
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
همایش ارتقاء سلامتی

خستگی مزمن و یا طولانی مدت، در بسیاری از موارد ناشی از استرس، عدم خواب کافی، رژیم غذایی ضعیف و سایر عادات غلط در زندگی است.

دلیل خستگی مزمن هرچه که باشد، می توان با خودمراقبتی و برداشتن گام های ساده در زندگی، آن را تسکین داد. در صورتی که با رعایت این موارد، خستگی در شما تسکین نمی یابد، شاید برای تشخیص مشکلات پزشکی جدی تر، نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید:

سالم غذا بخورید: یک راه خوب برای حفظ انرژی در طول روز، خوردن وعده های غذایی منظم و میان وعده های سالم، هر ۳ تا ۴ ساعت است. پس سراغ وعده های غذایی حجیم که از هم فاصله زیادی دارند، نروید.

حرکت کنید: در اینجا منظور، انجام حرکات ورزشی سنگین نیست. ورزش منظم داشته باشید. حتی یک پیاده روی ۱۵ دقیقه ای، می تواند باعث افزایش انرژی شود. با تمرینات سبک شروع کنید. به تدریج در طی هفته و ماه، ورزش های سنگین تر را به برنامه خود اضافه کنید تا زمانی که در هفته به ۲.۵ ساعت ورزش هوازی با شدت متوسط برسید.

وزن کم کنید: تحمل وزن اضافی، بدن شما را فرسوده کرده و احساس خستگی را در شما بیشتر می کند. وزن زیاد باعث فشار اضافی روی قلب می شود که خود عامل احساس خستگی است. بهترین راه برای کاهش وزن، انجام هرچه بیشتر تمرینات ورزشی است.

خوب بخوابید: هر روز به موقع به رختخواب بروید و صبح ها سر ساعت مشخص بیدار شوید. از چرت زدن های کوتاه و متناوب در طول روز پرهیز کنید. حداقل ۸ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید. قبل از خواب، ورزش های سنگین نکنید و از وعده های سنگین غذا اجتناب نمایید.

استرس را از خود دور کنید: استرس، انرژی زیادی صرف می کند پس برای دور شدن از آن سراغ ورزش هایی مانند پیاده روی و یوگا بروید. گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب و گذراندن اوقات در میان جمع، استرس را تا حد زیادی کاهش می دهد.

سراغ رفتار درمانی بروید: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد صبحت درمانی یا درمان هایی مانند رفتاردرمانی شناختی به مبارزه با خستگی ناشی از استرس، اضطراب و کاهش خلق و خو کمک می کند.

کافئین را قطع کنید: متخصصان انگلیسی توصیه می کنند که هرگز برای رفع خستگی سراغ کافئین نروید. کافئین در قهوه، چای، کولا و نوشیدنی های انرژی زا، برخی مسکن ها و داروهای گیاهی وجود دارد. سعی کنید به مدت یک ماه از کافئین دور باشید تا ببینید آیا هنوز احساس خستگی در شما وجود دارد یا نه. اگر با قطع مصرف کافئین دچار سردرد می شوید، مصرف آن را به تدریج کاهش دهید.

آب بیشتری بنوشید: کمبود آب می‌ تواند مولد احساس خستگی باشد. زمانی که احساس خستگی می ‌کنید به جای نوشیدن چای یا قهوه ابتدا یک لیوان آب بنوشید. بهترین نوشیدنی آرامش‌ بخش و رفع‌ کننده خستگی آب است. اگر روزانه ۲ هزار کالری غذا می‌ خورید باید حداقل ۸ لیوان یا دو هزار میلی ‌لیتر آب بنوشید.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =