کد خبر: 5536
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
مواد غذایی

اگرچه سالم بودن بسیاری از مواد غذایی، ثابت شده است اما این نکته را فراموش نکنید در مصرف این گزینه های سالم نباید به هیچ وجه زیاده روی کنید.

شما باید مواظب ماده غذایی در رژیم روزانه خود باشید:

آووکادو: این میوه سرشار از چربی های اشباع نشده سالم است و مصرف آن منجر به بهبود سلامت پوست، ناخن ها و مو می شود. مصرف آووکادو همچنین منجر به کاهش کلسترول بد می شود. با این حال مصرف زیاد چربی، حتی نوع سالم آن، هرگز ایده خوبی نیست.

شکلات تیره یا تلخ : یک درمان شیرین است. شکلات تلخ مملو از آنتی اکسیدان ها برای بهبود عملکرد قلب است و به کاهش خطر بیماری های قلبی در طول زمان کمک می کند. با این حال دقت کنید که این نوع شکلات نیز سرشار از کالری است و زیاده روی در مصرف آن می تواند اثرات مخرب داشته باشد.

آجیل: آجیل منبع فوق العاده ای از چربی های سالم است و می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. با این حال آجیل ۸۰ درصد چربی دارد و سرشار از کالری است. اضافه کردن مقادیر زیادی آجیل، به جای چربی های مضر، به رژیم غذایی کاری غلط است.

کنسرو تن: این نوع کنسرو نیز سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ برای حفظ سلامت قلب است اما مصرف بیش از حد آن می تواند مقادیر جیوه در بدن را افزایش داده و به ویژه برای سلامت زنان باردار مضر باشد.

کره بادام زمینی: اگرچه این خوراکی منبع سالم چربی ها بوده و به احساس سیری کمک می کند اما کالری بالایی دارد و برخی از انواع آن حاوی قند است.

سویا: جایگزین سالمی برای گوشت قرمز است و پروتئین زیادی دارد. مصرف سویا به گیاه خواران توصیه می شود با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سویا می تواند به عنوان استروژن در بدن عمل کند و مصرف بیش از حد آن منجر به اختلالات هورمونی در بدن شود.

پنیر: منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و ویتامین ها است و مصرف آن باعث بهبود سلامت استخوان ها می شود. با این حال مصرف بیش از حد پنیر از آنجا که سدیم و کالری بالایی دارد، توصیه نمی شود.

لوبیا سفید و گوشت قرمز: هر دو منبع سرشار از آهن محسوب می شوند و نقش اساسی در انتقال اکسیژن به ماهیچه ها دارند. به یاد داشته باشید که دریافت کم آهن باعث احساس ضعف و خستگی و دریافت زیاد آن باعث ابتلا به نارسایی کبد خواهد شد. با این حال، اگر شما در حال گرفتن مکمل های آهن هستید، در مورد میزان استفاده از این منابع غذایی با پزشک تان مشورت کنید.

برنج قهوه ای: مطمئنا استفاده از کربوهیدرات های پیچیده ای مانند برنج قهوه ای مساوی است با بهداشت مواد غذایی. اما به یاد داشته باشید که برنج آرسنیک موجود در آب و خاک را جذب می کند و برنج قهوه ای تمایل بیشتری برای جذب بیشتر فلزات سنگین دارد. آرسنیک در این میان به عنوان یک ماده سرطان زا، شناخته شده است و در حال حاضر هیچ آستانه ایمنی در برابر مقدار آن در غذا شناخته نشده است. اما کارشناسان بخصوص کارشناسات محیط زیست اعلام می کنند که میزان استفاده از این نوع برنج باید در حد بسیار متعادل باشد و بیشتر، غلات سبوس دار جایگزین آن شود.

چغندر: سبزیجات تیره رنگی مانند چغندر نیروگاه تغذیه ای هستند اما ترکیبات طبیعی به نام اگزالات هم دارند که در واقع یک پروبیوتیک برای تغذیه باکتری های سالم در روده محسوب می شود. اما اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، مصرف بیش از حد غذاهای حاوی اگزالات همه چیز را بدتر می کند. کلیه ترکیباتی مانند اگزالات را به سختی فیلتر می کند و تجمع آن می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود. اگر شما نیاز به قطع غذاهای سرشار از اگزالات دارید، یک متخصص تغذیه می تواند پیشنهادهای جایگزین با اگزالات کمتر مانند کلم یا گل کلم را به شما ارائه دهد.

منبع : آوای سلامت

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =