کد خبر: 5483
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
دریا ساحل

دریا را می‌توان یکی از مهم‌ترین ارکان طبیعت دانست که موجب آرامش ذهنی می‌شود؛ اما چرا انسان نسبت به دریا واکنش نشان می‌دهد؟

اگر جزو افرادی هستید که بعد از یک هفته پرکار، آخر هفته خود را برای استراحت کنار دریا و ساحل می روید؛ خبر های خوبی برای شما داریم.

نتایج مطالعه ای نشان می دهد گذراندن بخشی از زمان آخر هفته در کنار دریا می تواند تاثیر خوبی بر روحیه فرد داشته باشد.

بر اساس نتایج آماری مجله «سلامت» انگلیس، افرادی که محل زندگی‌شان نزدیک دریا است، از سلامت جسمانی و روحی بالاتری در مقایسه با دیگران برخوردارند.

همچنین طبق پژوهش منتشر شده در مجله «مدیریت مناطق ساحلی»، کسانی که در خانه ای با چشم‌انداز ساحل و دریا زندگی می کنند، آرام تر از سایرین هستند. بنابراین انتخاب شش بار متوالی مردم جزایر هاوایی به عنوان شادترین ساکنین آمریکایی از سال ۲۰۰۸ تاکنون خیلی دور از انتظار نیست.

دکتر «ریچارد شاستر» روانشناس بالینی در خصوص تاثیر دریا بر افراد می گوید:«رنگ آبی به صورت شگفت‌انگیزی با احساس آرامش و لذت در فرد مرتبط است. نگاه کردن به دریا باعث تغییر امواج مغزی شده که می تواند یک حس خیال انگیز را در فرد ایجاد کند. همچنین رنگ آبی دریا در تقویت حس خلاقیت موثر است».

دکتر «سالی نظری» سرپرست مرکز خدمات روانشناسی کریسالز در این باره عنوان کرده است که گوش دادن به امواج دریا به نوعی باعث تحریک مغز می شود. تماشای دریا و گوش دادن به امواج آن به صورت همزمان، سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن را فعال می کند؛ سیستمی که مسئول ایجاد حس آرامش و تمدد اعصاب است».

تنفس نسیم ملایمی که از دریا بلند می شود با تاثیر بر یون های منفی موجود در هوا، در تقویت حس آرامش فرد تاثیرگذار است.

نتایج منتشر شده در مجله «طب مکمل و جایگزین» نشان داده است که این روش می تواند در درمان اختلالات فصلی موثر باشد.

همچین لمس و تماس انگشتان پا با ماسه های ساحل باعث ایجاد حس آرامش در فرد می شود.

بخشی از این تاثیرات مثبت را می‌توان ناشی از تلقین و تصور افراد از دریا و ساحل دانست. دانشمندان در توصیف این امر می‌گویند همیشه تصور بر این بوده که دریا در ایجاد آرامش موثر است و این باور باعث بروز برخی از این تاثیرات می شود.

گفتنی است؛ آزاد بودن ذهن از مشغله های فکری نقش مهمی در کاهش استرس دارد و تمریناتی مانند مدیتیشن به مدت ۸ هفته برای استراحت ذهن می تواند در توانایی مغز در کنترل و کاهش استرس، موثر باشد.

در این زمان سعی کنید هرگونه تماس و ارتباط با دنیای مجازی و اینترنت را قطع کنید و از صدای امواج دریا برای تقویت تمرکز خود بهره ببرید.

منبع: طبیب من به نقل از NBCnews

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =