کد خبر: 5411
سرویس: سلامت
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
میوه / گیلاس

گرمای تابستان کلافه تان کرده است و از هوای دم کرده فرار می کنید؟ حق دارید اما روی دیگر سکه را هم ببینید. فصل تابستان، فصل میوه های رنگارنگ و خوشمزه است.

گرمای تابستان کلافه تان کرده است و از هوای دم کرده فرار می کنید؟ حق دارید اما روی دیگر سکه را هم ببینید. فصل تابستان، فصل میوه های رنگارنگ و خوشمزه است. میوه هایی با خواصی که شاید در نگاه اول متوجه اهمیت آنها نشوید، اما به شما پیشنهاد می کنیم میوه های تابستانی را از دست ندهید. اگر حتی اهل میوه خوردن نیستید، لطفا در تصمیم و عادتتان تجدیدنظر کنید. ما به شما گوشه ای از خواص بی شمار برخی میوه های تابستانی را یادآور شده ایم.

زردآلو

زردآلوی تازه، منبع غنی از آهن، ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. بتا کاروتن زیادی در این میوه وجود دارد که از سوی بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. همچنین برای درمان کم خونی، بیماری های پوستی، تب، گوش درد و حتی سرطان کمک بزرگی به حساب می آید. زردآلوی خشک شده برای افراد مبتلا به احتباس ادراری، سوء هاضمه یبوست بسیار مناسب است. زردآلو با داشتن مقدار زیادی قند ساکاروز، میوه ای شیرین است، رنگ زرد زردآلو به خاطر رنگدانه آنتی اکسیدان آن،ویتامین B (کاروتن) است که هر قدر رنگ آن پررنگ تر باشد، این ویتامین در آن بیشتر است. زرد آلو همچنین به دلیل داشتن پتاسیم بالا، به عنوان یک میان وعده و دسر خوب برای سالمندان که از افسردگی روانی و گیجی ناشی از فقدان پتاسیم در رژیم غذایی رنج می برند، بسیار مفید است.

آناناس

این میوه به دلیل وجود درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها، می تواند عامل دفاعی خوبی برای مبارزه با بعضی از بیماری ها باشد. آناناس میوه ای اشتها برانگیز بوده و برای افرادی که با هضم غذا مشکل دارند، بسیار مناسب است. این میوه اسید معده و نفخ را کاهش می دهد. حتماً دیده اید هنگامی که به عیادت بیمار به ویژه افرادی که به تازگی جراحی کرده اند، می روند، آناناس می برند. در خصوص دلیل این امر گفته می شود بروملین موجود در آناناس، باعث التیام زخم ها می شود زیرا جریان خون را بیشتر کرده و سبب می شود مواد مغذی سریع تر به زخم ها برسد. البته بروملین در فرایند کنسروسازی و پخت از بین می رود، از این رو آناناس تازه نسبت به کمپوت آناناس، خواص بیشتری دارد. بر اساس طب چینی، آناناس خاصیت خنک کنندگی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است.

توت ها

توت ها از بهترین میوه ها یی به شمار می روند که دارای طعم بسیار عالی هستند و باعث بهبود و تعدیل سلامتی می شوند. توت دارای فیبر بالا و قند نسبتاً پایین است، بنابراین اگر در حد متعادل مصرف شود، موجب تغییرات انسولین نمی شود. مصرف انواع توت ها همچنین از رشد سرطان در بدن هم جلوگیری می کند. محققان انجمن تغذیه آمریکا (USDA) شاه توت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده اند که دارای فیتوکمیکال های قوی مثل آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه ای است که رنگ سیاه شاه توت از آن ناشی می شود. شاه توت ها خواص مفیدی برای سلامتی دارند؛ از جمله جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری های وابسته به سن و حملات مغزی. شاه توت از ساخته شدن کلسترول بد (LDL) که منجر به بیماری ها و حملات قلبی می شود، جلوگیری می کند. علاوه بر این شاه توت دارای ویتامین های A ، C و املاح روی ، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است. توت فرنگی دارای مقادیر بالای اسید فولیک ، فیبر غذایی و پتاسیم است.

هلو

متخصصان نشان داده اند که زیگزانتین و لوتئین موجود در هلو به ترمیم و بازسازی پوست ملتهب ناشی از اشعه های مضر UV کمک می کند. عصاره هلو که در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود می تواند پوست مرده را پاکسازی کند و هیدراتاسیون موثرتری را برای پوست فراهم آورد و آن را شاداب تر سازد. فرآیند طبیعی پیری برای بیشتر افراد وحشتناک است. خوشبختانه محتوای روی موجود در هلو می تواند فرایند پیری را کندتر کند. این میوه نه تنها تولید تستسترون در بدن را افزایش می دهد بلکه به ترمیم سلول های آسیب دیده توسط رادیکال های آزاد نیز کمک می کند. یکی از مزایای جالب هلو توانایی آن برای بهبود سیستم عصبی بدن است. وجود منیزیم در این میوه برای کاهش سطح استرس و اضطراب در بدن و نگه داشتن سیستم عصبی در یک سطح مناسب بسیار ضروری است. علاوه بر این، مطالعات انجام شده نشان می دهد که منیزیم در کاهش اثرات افسردگی بسیار مفید است.

گیلاس

گیلاس شیرین شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد (شاخص گلیسمی این میوه حدود 22 است). این مقدار حتی از شاخص گلیسمی زردآلو(57)، انگور(46)، بلوبری(40 ) یا آلو(39) پایین تر است. همین امر موجب می شود گیلاس یک میان وعده مغذی برای افراد دیابتی باشد. آب گیلاس می تواند بهترین درمان برای شما باشد. آب گیلاس را حدود 30 دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب و 30 دقیقه قبل از وعده غذایی عصر بنوشید. مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که این میوه خوشمزه را به صورت منظم مصرف می کنند، سطح ملاتونین بالایی خواهند داشت. همان طور که می دانید، گیلاس منبع خوبی از ملاتونین است و همین امر به بهبود چرخه خواب و داشتن خوابی راحت کمک می کند. محققان دریافته اند موش هایی که از گیلاس ترش تغذیه شده اند، اضافه وزن زیادی نداشته اند. این موضوع نشان می دهد که خوردن گیلاس به آب شدن چربی های شکمی کمک می کند. انجمن آلزایمر، گیلاس را به عنوان یک ماده خوشمزه و افزایش دهنده حافظه دسته بندی کرده است زیرا این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هاست. گیلاس می تواند مزایای زیادی برای سیستم قلبی-عروقی فراهم آورد.

شلیل

شلیل قدرت آنتی اکسیدانی بسیار شگفت انگیری دارد. مقادیر قابل توجهی پلی فنول، محتوای ویتامین C و کاروتنوئیدهایی همچون بتاکاروتن و کریپتوکسانتین در آن یافت می شود. پوست میوه شلیل غلظت بالایی از ترکیبات مختلف را دارد؛ بنابراین زمانی که می خواهید شلیل را مصرف کنید آن را به درستی بشویید و به همراه پوست میل کنید. این آنتی اکسیدان های محافظت کننده می توانند بدن را از شر رادیکال های ازاد خلاص و اثرات مخرب مولکول های آزاد اکسیژن را خنثی کنند. شلیل شامل لوتئین، یک ماده مغذی مهم است که سلامت چشم را بیشتر می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی همچون دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش می دهد. تحقیقات مختلف نشان داده است که لوتئین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که در کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت هسته ای (آب مروارید هسته ای)کمک می کند. مصرف منظم میوه هایی همچون شلیل به خاطر وجود آنتی اکسیدان های قدرتمند، می تواند در بهبود سلامت قلب مفید باشد.

انبه

آنتی اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، حائلی در برابر تشعشات نورهای آبی مضر بوده و نقش محافظ را برای حفظ سلامت چشم ایفا می کند و احتمالا آسیب های ناشی از زوال شبکیه را دفع می کند. اثبات شده است که دریافت بالای انواع میوه ها (3 وعده یا بیشتر) خطر ابتلا و پیشرفت زوال شبکیه ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد. خطر پیشرفت آسم در افرادی که مقدار فراوانی از مواد مغذی ویژه ای مصرف می کنند، بسیار پایین است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتین است که در انبه، پاپایا، زردآلو، بروکلی، طالبی، کدو حلوایی و هویج یافت می شود. جذب ویتامین K ناکافی خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. جذب ویتامین K به میزان کافی با مصرف به موقع میوه ها و سبزیجات تامین می شود و برای بهبود جذب کلسیم بدن که برای سلامت کامل استخوان ها ضروری است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =