کد خبر: 5314
سرویس: درمان
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
گرمازدگی

در آستانه فرا رسیدن فصل گرم سال، اطلاع از علائم و روش های پیشگیری از گرمازدگی برای همه افراد به خصوص سالمندان حائز اهمیت است. این متن به کوشش متخصصان طب سالمندی به طور چکیده فراهم شده است.

متاسفانه ساز و کار جبرانی بدن سالمندان در مقابل گرما به درستی کار نکرده و توان تطابق با آنرا کمتر دارند که می تواند آنان را تا مرگ پیش ببرد.

 علیرغم اینکه همه سالمندان در معرض خطر گرمازدگی می باشند ولی سالمندان با بیماری‌های مزمن قلبی- ریوی، فشار خون، دیابت، نارسایی کلیوی و کبدی، اسهال، آسمی، سکته مغزی، افراد چاق و کسانی که داروهای ضد فشار خون، افسردگی و خواب آور مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر گرمازدگی می باشند.

 توصیه های پیشگیری از گرمازدگی:

۱. علایم گرمازدگی را بشناسید:

علایم گرما زدگی خفیف بصورت سر درد، سر گیجه، تهوع و استفراغ، ادرار پر رنگ بوده و همراه با تعریق، رنگ پریدگی پوست و افت فشار بوده.

علایم گرما زدگی شدید بصورت تنفس کم عمق، پوست قرمز و داغ و خشک بوده که می تواند همراه با تشنج، غش و کاهش هوشیاری نمایان می گردد.

۲. در زمانی که درجه حرارت بیش از ۳۳ سانتی گراد می باشد فعالیت خود را در هوای آزاد کمتر کرده و در صورت ضرورت حضور در خارج از منزل قبل از ساعت ۱۰ صبح یا بعد از ساعت ۱۸ بیرون بروید.

۳. در هنگام ضرورت تردد در هوای گرم و آفتابی از لباس نخی آزاد و روشن، کلاه لبه دار، کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.

۴.  در روزهای گرم از ورزش های سنگین خودداری گردد و در صورت عادت به ورزش صبح زود و یا شب انجام گردد.

۵.  با توجه به تخریب سیستم کم آبی و ترموستات تشنگی، منتظر تشنه شدن نمانید و روزانه ۸ لیوان مایعات بخصوص آب مصرف کنید. بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و قلبی عروقی با پزشک خود مشورت نمایند.

۶.  حتی الامکان از تردد با وسیله نقلیه عمومی و اتوبوس اجتناب گردد.

۷.  با توجه به مشکلات ایجاد شده برای سالمندان در طول سفر های تابستانی سعی کنید کمتر به مسافرت های بین شهری بروید.

۸. در فصول گرم سال مواظب سالمندان تنها در همسایگی خود باشید.

*دکتر احمد دلبری 

متخصص طب سالمندان 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =