کد خبر: 5286
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
  • خبرنگار: روابط عمومی
  • چاپ
مطالب آموزشی

 وجود کلسترول و تری‌گلیسیرید در حد معین برای بدن ضروری است. اما اگر مقدار آن‌ها درخون از حد طبیعی بالاتر رود، مشکل‌آفرین می‌شوند.  

«کلسترول» و «تری‌گلیسیرید» بخش عمده‌ای از چربی‌ها را در رژیم غذایی انسان تشکیل می‌دهند. کار کلسترول در بدن، کمک به هضم غذا، ساختن هورمون‌ها و برخی ویتامین‌ها و شرکت در ساخت دیواره سلول‌هاست.

دو نوع عمده کلسترول عبارتند از L.D.L  که باعث سخت شدن عروق، بالا رفتن فشارخون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود و H.D.L  که کلسترول خوب و برای بدن مفید است. کارکرد تری‌گلیسیرید نیز عبارت است از: ذخیره کالری در بدن، تأمین انرژی، سیر کنندگی، حمل مواد مغذی در بدن و حفاظت از بدن در برابر تغییرات حرارتی.

 وجود کلسترول و تری‌گلیسیرید در حد معین برای بدن ضروری است. اما اگر مقدار آن‌ها درخون از حد طبیعی بالاتر رود، مشکل‌آفرین می‌شوند.  

برای پیش‌گیری از ازدیاد چربی‌های خون باید نکاتی به این شرح را مورد توجه قرار داد:

-چربی‌های قابل رویت انواع گوشت، قبل از پخت جدا شود.

-مصرف گوشت قرمز در وعده‌های غذایی کاهش یابد.

-در وعده‌های غذایی از حبوبات و غلاتی که سبوس آن‌ها جدا نشده است به مقدار کافی استفاده شود.

-مصرف کله‌پاچه، مغز، دل و قلوه و جگر حذف و یا خیلی محدود شود.

-از مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و به‌طور کلی "فست‌فود" حتی‌الامکان پرهیز شود.

-پیش از طبخ مرغ، پوست آن کاملاً جدا شود.

-در هفته دو وعده از ماهی استفاده شود. ماهی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا 3 سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون می‌شود.

-در مصرف زرده تخم مرغ زیاده روی نشود. زیرا حاوی مقادیر زیادی کلسترول است. بهتر است بیش از 3 یا 4 عدد تخم مرغ در هفته مصرف نشود.

-از لبنیات کم چرب استفاده شود.

-کره، خامه و سرشیر به مقدار خیلی کم مصرف شود.

-از مصرف شیرینی خامه‌ای، چیپس و سس مایونز پرهیز شود.

-از میوه و سبزی 2 تا 3 وعده در روز استفاده شود. هر وعده یک پنجم طالبی متوسط یا خربزه یا هندوانه، یا یک عدد سیب، یک عدد پرتقال یا دو سه عدد نارنگی یا میوه‌های دیگر مثل زردآلو، هلو، انگور و به طور کلی همه میوه‌ها یا آب‌میوه‌ها به تناسب فصل.

-از مصرف غذاهایی که در روغن داغ سرخ می‌شود پرهیز شود. پختن غذا با کمی روغن و کمی آب در ظروف در بسته و با کمک بخار توصیه می‌شود.

-به جای روغن‌های جامد می‌توان از مقدار کمی روغن نباتی مثل روغن آفتاب‌گردان، ذرت، کنجد و روغن زیتون استفاده کرد.

دکتر علیرضا صفوت‌نیا

همکار بازنشسته نفتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =