کد خبر: 5036
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
ج

امروزه فعالیت ورزشی، مراقبت صحیح و معاینه پزشکی منظم از جمله عواملی به شمار می روند که باعث طولانی تر شدن عمر و زندگی می شوند.

سالمندی یک دوره زمانی است که در آن یک سری رخدادهای پیچیده جسمی – روحی و روانی رخ می دهد. این فرآیندها اغلب فرآیندهای طبیعی هستند و نباید آن ها را بیماری دانست بلکه باید تلاش نمود جامعه را برای پذیرش علمی دوره سالمندی و اتخاذ تدابیری برای سپری نمودن این دوره با حداقل عوارض اندیشید.

امروزه با انجام فعالیت منظم و علمی ورزشی - مراقبت های بهداشتی و درمانی – تغییر در شیوه زندگی – تغذیه مناسب – دوری از کم تحرکی و زندگی ماشینی می توان سبب افزایش طول عمر و ارتقاء سطح کمی و کیفی زندگی برشمرد.

امروزه فعالیت ورزشی، مراقبت صحیح و معاینة پزشکی منظم از جمله عواملی به شمار می روند که باعث طولانی تر شدن عمر و زندگی پر ثمرتر می شوند. افرادی که نگران کاهش تدریجی ظرفیت های بدنی خود هستند باید زندگی فعال تری داشته باشند.

طی تحقیقات صورت گرفته، افرادی که از نظر ورزشی و تغذیه ای وضعیت خوبی دارند به اندازة ۱۰ تا ۲۰ سال بیولوژیک (زیستی) جوان تر از افرادی هم سن و همجنس خود هستند.

نقش ورزش همواره در سلامت و بهبود عملکرد بدن انسان مورد توجه متخصصان مختلف بوده است. ورزش در تمام ابعاد انسانی اثرات مثبت فراوانی دارد.

 اغلب مشکلاتی که سالمندان با آن روبه رو هستند مشکلات جسمی و ناتوانایی های حرکتی و مشکلات روحی و روانی است.

از جمله مسائل روحی که سالمندان با آن مواجه می شوند نا امیدی و افسردگی است، روانشناسان گام های بسیاری در جهت بهبود این علائم برداشته اند ولی پس از ظهور جنبش روان شناسی مثبت، نظریه پردازان و محققان به جای توجه صرف به تجارب یا ادراک های منفی به بررسی سازه هایی چون خودکنترلی و شادکامی پرداختند.

شادکامی به عنوان یک تجربه درونی مثبت و یکی از شاخص های سلامت روانی که ناشی از ارزیابی شناختی و عاطفی افراد از زندگی شان می باشد، مورد توجه روانشناسان بسیاری در سه دهه اخیر قرار گرفته است.

شادکامی چندین جزء اساسی را در بر می گیرد:

* جزء هیجانی که فرد شادکام از نظر خلقی، شاد و خوشحال است.

* جزء اجتماعی، که فرد شادکام از روابط اجتماعی خوبی با دیگران برخوردار است و می تواند از آنها حمایت اجتماعی دریافت کند.

* جزء شناختی، که باعث می شود فرد شادکام اطلاعات را به روش خاصی پردازش کرده، مورد تعبیر و تفسیر قرار دهد که در نهایت، باعث احساس شادی و خوش بینی در وی می گردد.

تحقیقات نشان می دهد که شادکامی نتایج مثبتی بر سلامت جسم و روح و روان و به همراه خواهد داشت که در اینجا به برخی از این موارد اشاره می شود:

* شادی صرف نظر از چگونگی کسب آن می تواند سلامتی جسمانی را بهبود بخشد.

* افرادی که شاد هستند احساس امنیت بیشتری می کنند.

* افراد شاد آسانتر تصمیم می گیرند.

* افرادی که شاد هستند دارای روحیه مشارکتی بیشتری هستند.

* افرا شاد نسبت به کسانی که با آنها زندگی می کنند، بیشتر احساس رضایت دارند.

* شادکامی در کیفیت زندگی و سلامت افراد سالمند نقش بسزایی ایفا می کند.

تاثیر ورزش و فعالیت های بدنی منظم نیز می تواند در احساس شادکامی بسیار موثر باشد که تحقیقات متعددی در این زمینه صورت گرفته است که به اختصار به آنها می پردازیم:

* شیوه زندگی فعال و ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم فرایند پیری را به تعویق می اندازد و سالمندانی که فعالیت و تحرک دارند، سالم تر و بانشاط ترند.

* سالمندانی که به فعالیت بدنی و ورزش می پردازند کمتر دچار افسردگی می شوند.

* ورزشکاران در مقایسه با غیر ورزشکاران از عزت نفس، رضایت مندی، کارامدی، خلق مثبت، سلامت روانی و شادکامی بالاتری برخوردارند.

* تمرینات هوازی می تواند تأثیر بسزایی در میزان شادی و سلامت روانی افراد داشته باشد.

تهیه کننده: مهشید حاجی حیدری دکتری رشته مدیریت ورزشی. مدرس دانشگاه.  

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =