جعفر قهرمانی

بازنشسته صنعت نفت ساکن شیراز موفق به تالیف کتاب ها و مقالات علمی در زمینه های مختلف شد؛ او در ادوار گذشته از سوی وزیر وقت نفت قدردانی شد.

زمان برای همه یکسان است اما چرا برای بعضی زمان کوتاه و برای بعضی دیگر بلند است؟ چرا عده‌ای وقت دارند و می‌توانند به علایقشان بپردازند و عده‌ای همیشه از ناکافی بودن فرصت دم‌می‌زنند؟ خواندن شرح زندگی جعفر قهرمانی شاید ما را به اندیشیدن درباره برنامه‌ریزی و استفاده از فرصت‌ها وادارد.

آشنایی

جعفرقلی قهرمانی سال ۱۳۱۹ در شیراز متولد شد. پس از دریافت مدرک دیپلم فنی در سال ۴۲ به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمد. دو سال پس از خدمت، برای گذراندن دوره چهارساله رشته مکانیک به دانشکده نفت آبادان معرفی شد و با موفقیت این دوره را پشت سر گذاشت. او در قسمت تعمیرات مکانیک ماشین‌آلات و سیستم‌های تهویه به انجام وظیفه پرداخت و توانست دو مدرک مرتبط نیز از آمریکا و انگلستان دریافت کند.

مشارکت در راه‌اندازی پالایشگاه‌های تبریز، شیراز و بندرعباس، تصدی ریاست آموزش پالایشگاه‌های شیراز و لاوان، راه‌اندازی دو دوره فوق‌دیپلم حسابداری صنعتی برای کارکنان واحدهای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی استان فارس و عضویت علمی در کمیته مشاوره و هماهنگی آموزش صنایع استان فارس از جمله فعالیت‌های افتخارآمیز وی در دوران خدمت است. وی در سال ۱۳۷۹ به افتخار بازنشستگی نائل شد اما همچنان به فعالیت‌ در حوزه‌های مورد علاقه‌اش ادامه داد و بر گستره توانمندی‌هایش افزود.

گرایش او به ترجمه و مهارتش در این فن باعث شد در طول دوران اشتغال، مطالبی را در حوزه مباحث عمومی نظیر روش مطالعه، یا در زمینه فعالیت حرفه‌ای خود نظیر ایمنی در کار، ایجاد انضباط موثر در کارگاه، علت لرزش در توربین‌های بخار و ... ترجمه کند.

دوران طلایی عمر

دوران بازنشستگی برای او همانند دوران اشتغال پرافتخار و سرشار از شور و حرکت بود. به ویژه که در این راه همسر همیشه همراهش نیز در کنار او و مشوق او برای انجام کارهای مورد علاقه‌اش بوده است. جعفرقلی قهرمانی یکی از بازنشستگان فعالی است که در راه‌اندازی کانون فارس و تهیه اساسنامه آن نقشی اثربخش داشته است. دوران خدمت در کانون را یکی از باارزش‌ترین ادوار زندگی خود می‌داند. او پس از بازنشستگی نیز همچنان به فعالیتش در عرصه نگارش و ترجمه ادامه داد و توانست مقالاتی در حوزه بازنشستگی و فصل خوشه‌چینی از دانش و اندوخته برگرفته از گذر سالیان بنگارد چنانکه در اولین همایش تجربه‌اندوزی از بازنشستگان که در سال ۸۶ برگزار شد توانست در شمار یکی از ارائه‌دهندگان مقالات برتر قرار گیرد.

نگارش کتاب «خوزستان، آشیانه سیمرغ» مشتمل بر پنج داستان نیز محصول قلم زدن در این دوران است.

علم و هنر، اندیشه و عمل

 و آراستن باغچه و پرورش گل از دیگر علاقه‌مندی‌های جعفرقلی قهرمانی است. دو تابلوی معرقی که تاکنون پرداخته زینت‌بخش درمانگاه و کانون بازنشستگان شیراز است. یک تابلوی دیواری کارگاهی نیز در مورد فلزات و آلیاژهای پرمصرف نفت با ذکر مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها ساخته که در اختیار پالایشگاه قرار داده است.

دریافت دو تقدیرنامه از مسئولان صندوق‌ها برای ارائه راهکارهای موثر به منظور ایجاد آرامش در بازنشستگان، تنظیم کتابچه «ایمنی در خانه»، دریافت لوح تقدیر از وزیر وقت نفت در سال ۹۲، دریافت کارت مدیریت آموزشگاهی از طریق شرکت در آزمون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تدوین استاندارد ماشین‌آلات دوار در صنایع مکانیک برای دارندگان مدرک دیپلم و لیسانس و ارائه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از دیگر فعالیت‌های این بازنشسته فعال و پویاست.

شما خواننده ارجمند نیز  از طریق کادر پایین همین صفحه می توانید بازنشستگان فعال در عرصه های مختلف را به ما اطلاع رسانی کنید تا بهتر آنان را معرفی و قدر بدانیم. 

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =