کد خبر: 4646
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
مصطفوی

یکی از برنامه‌های کانون آشنا ساختن بازنشستگان با ورزش و تلاش برای وارد کردن آن‌ها به عرصه خودباوری و تندرستی است که با پرداختن به آن محقق می‌شود.

ورزش بهترین هدیه‌ای است که هرکس می‌تواند به خودش بدهد. افرادی که در تنگنای زمان نیستند بیشتر این فرصت را دارند که دست کودک درون‌شان را بگیرند و به پیاده‌روی بروند یا تن خسته را به آب بزنند و از طراوت و شادابی آن نصیب ببرند. برای شروع ورزش هم مثل هر کار دیگری، هیچ‌گاه دیر نیست. تنها کافی است عزم کنید و برخیزید.

فعالیت‌های کانون

ابراهیم مصطفوی از سه سال پیش عهده‌دار سرپرستی ورزش کانون تهران شد تا عشقی را که به ورزش دارد در قلب دیگر همکارانش برویاند و به آن‌ها یادآوری کند با خود مهربان باشند.

او با اشاره به برنامه‌های کانون در اشاعه ورزش در بین بازنشستگان صنعت نفت، گفت: یکی از برنامه‌های کانون آشنا ساختن بازنشستگان با ورزش و تلاش برای وارد کردن آن‌ها به عرصه خودباوری و تندرستی است که با پرداختن به آن محقق می‌شود. در همین زمینه با وجود تنگناهای مالی کلاس آموزش شطرنج در محل کانون برپاست که علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در کانون و شرکت در این کلاس‌ها ضمن پرکردن اوقات فراغت خود، با به کار گرفتن ذهن، در میدان اندیشه و تدبیر نیز خود را تقویت کنند. در مدت حدود 6 ماه که از برپایی این کلاس‌ها می‌گذرد 40 عضو مبتدی و 20 عضو حرفه‌ای به آن پیوسته‌اند. همچنین با خریداری یک میز پینگ‌پنگ علاقه‌مندان به این رشته نیز فرصت یافته‌اند ساعاتی را به رشته مورد علاقه خود بپردازند.

از دیگر فعالیت‌های کانون، برگزاری مسابقات انتخابی المپیادهای ورزشی برای بازنشستگان و فرزندان آن‌هاست که دو بار در سال در دو فصل بهار و زمستان برگزار می‌شود. ناگفته نماند که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی این المپیادها برعهده امور ورزش صندوق‌ها بوده و کانون در امور اجرایی و برپایی مسابقات انتخابی دستیار صندوق‌هاست. باید بگویم با همین شیوه تعداد زیادی از بازنشستگان به ورزش علاقه‌مند شده‌اند و با در نظر داشتن زمان مسابقات پیوسته خود را آماده نگه‌می‌دارند. جالب است بدانید در هر دوره از المپیادهای بازنشستگان 150 خانم آماده شرکت در مسابقات آمادگی جسمانی هستند و حدود 50 نفر در شنا. این مساله به روشنی نشان می‌دهد برگزاری این گونه مسابقات تا چه حد در ایجاد روحیه نشاط و تمایل به ورزش  در بازنشسته و خانواده او نقش داشته است.

در سال‌های اخیر استقبال از ورزش چنان بود که در هر دوره حدود 800 نفر ثبت‌نام کرده و از این میان 150 نفر به مسابقات راه یافته‌اند.

سفرهای گردشی کانون از دیگر فعالیت‌های پررونق این مجموعه است. سفرهای یک روزه به مقصد کاشان، کویر مرنجاب و... از دیگر برنامه‌هایی است که مورد توجه بیشتر بازنشستگان است و سعی می‌کنند آن را از دست ندهند.

اعزام بازنشستگان به کردان کرج و استفاده از مجتمع تفریحی شامل ویلا، باغ‌وحش، استخر، زمین‌های ورزشی هر هفته سه نوبت، از دیگر برنامه‌هاست که با اقبال عمومی مواجه شده است.

هدف ما شرکت دادن همه بازنشستگان در برنامه‌های ورزشی و گردشگری است، نه فقط اعضای کانون، البته بی‌اطلاع ماندن بازنشستگان غیرعضو از برنامه‌ها علت عمده محرومیت آن‌ها از حضور در جمع‌های دوستانه و برنامه‌های ویژه‌ای است که به اجرا درمی‌آید از این رو پیوستن افراد به کانون می‌تواند راهی باشد برای آگاهی و استفاده از برنامه‌های تفریحی و فرهنگی.

هیات کوهنوردی کانون تهران با برخورداری از 80 عضو آقا و 60 عضو خانم برنامه‌های خود را در دو بخش برون‌استانی و درون‌استانی دنبال می‌کند. هیات فنی سه نفره متشکل از آقایان فقاهتی، گلی‌پور و نوری  با برنامه‌ریزی امور در ابتدای سال جدول صعودها را طراحی می‌کنند و هر دو هفته یک بار یک صعود درون‌استانی و هر 45 روز یک صعود برون‌استانی از برنامه‌هایی است که در ابتدای سال برای گروه در نظر گرفته می‌شود.

کوه‌پیمایی سبک

کوهنوردی ورزشی سنگین است که اگر بدون علاقه به آن پرداخته شود دوامی نمی‌آورد و گاه گروه را نیز به زحمت می‌اندازد چراکه فرد اگر تاب همراهی نداشته باشد عده‌ای از افراد گروه ناگزیر برای مراقبت از او از صعود بازمی‌مانند. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که قصد دارند تازه وارد این رشته شوند، قبل از خرید تجهیزات، با یک روز کوه‌پیمایی سبک، توان و علاقه خود را در این رشته بیازمایند.

بهترین ورزش

همه ورزش‌ها نشاط‌بخش است اما به علاقه هر فرد بستگی دارد که کدام ورزش را از دیگر رشته‌ها برگزیند. بازنشسته‌ها دو دسته هستند: عده‌ای که از دوران جوانی با ورزش مانوس بوده‌اند و همچنان در رشته مورد علاقه خود فعالیت دارند اما بازنشستگانی که به تازگی قصد دارند در گروه ورزشکاران قرار گیرند باید علاقه و توان خود را محک بزنند. اما گمان می‌کنم بهترین ورزش برای افراد غیر ورزشکار شنا باشد.

برای ما بنویسید

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =